Euro NCAP: Volvo V60 får fem stjärnor – nya Jeep Wrangler floppar

Sju modeller får toppbetyget fem stjärnor men Jeep Wrangler och Fiat Panda misslyckas totalt. Euro NCAP är mycket besvikna över de dåliga resultaten från Jeep och Fiat.
Annons

Nio bilmodeller har krocktestats av Euro NCAP och den här gången blir det både ris och ros. Helt nya Jeep Wrangler fick märkligt nog bara en stjärna och Fiat Panda – som är vanlig i många länder och även säljs i Sverige – fick noll stjärnor!

Michiel van Ratingen, talesperson för Euro NCAP, är rejält besviken över de dåliga resultaten:

”Det är verkligen nedslående att se en helt ny bil, som säljs 2018, utan autobroms och utan filhållningsassistans,” säger Michiel van Ratingen. ”Det är hög tid för Fiat/Chrysler-gruppen att erbjuda säkerhet i sina modeller som gör att de kan konkurrera med övriga tillverkare.”

Det är andra gången som en bilmodell får noll stjärnor av Euro NCAP och tråkigt nog var det Fiat Punto som i december 2017 fick den tveksamma äran att vara först med bottenbetyg. Det dåliga krockresultatet ledde till att Fiat åtta månader senare avslutade försäljningen av Punto.

Den helt nyutvecklade Jeep Wrangler borde rimligen ha ett relativt gott krockskydd, men ”belönades” med bara en stjärna. Ett av de sämsta betygen en bilmodell någonsin fått i modern tid. En orsak till den dåliga krocksäkerheten är att Wrangler bygger på en ramkonstruktion med friliggande kaross. Liknande konstruktion finns på en del pickuper, vissa suvmodeller och andra arbetsfordon. Längst ner finns en film som visar skillnaden i krocksäkerhet mellan rambyggd bil och självbärande kaross.

Enligt Euro NCAP:s regler får en bilmodell inte misslyckas i en kategori, för då dras helhetsbetyget också ner. Säkerhetsbetyget för vuxna i Jeep Wrangler blev måttliga 50 procent och säkerhetssystemen fick inte mer än 32 procent i betyg. Testbilen hade inte autobroms men det införs under 2019 på Jeep Wrangler. 

Bättre gick det för Volvo V60 och S60, som båda belönades med maximala fem stjärnor. Förutom höga betyg för förare, barn och fotgängare fick V60/S60 också högt betyg (76 procent) för sina säkerhetssystem. Autobromsfunktionerna – som är standard – aktiveras av fordon, cyklister och fotgängare. I säkerhetssystemen ingår även en ”aktiv motorhuv” som fälls upp för att ge extra skyddsmarginal för fotgängare och cyklister.

Även om det var sju bilmodeller som belönades med maximala fem stjärnor var testandet inte helt problemfritt. BMW X5 hade knäkrockkuddar som inte utvecklades optimalt och gav sämre skydd mot förarens ben, ett liknande beteende som Euro NCAP sett tidigare på 5-serien.

Hyundai Santa Fe hade också problem med krockkuddarna i de bilar som har panoramasoltak. Resultatet ledde till att Hyundai ändrat konstruktionen och även återkallat de bilar som redan levererats.

 

Testade bilar som fick fem stjärnor:

Audi Q3.

BMW X5.

Hyundai Santa Fe.

Jaguar I-Pace.

Peugeot 508.

Volvo S60.

Volvo V60.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen