Bonus/malus-kritik: ”Bränslepriserna behöver mer än fördubblas”

Enligt Konjunkturinstitutet uppnås inte energimålen och staten förlorar skatteintäkter med bonus/malus-systemet. Istället föreslås kraftigt ökade bränslepriser och någon typ av kilometerskatt.
Annons

I en ny rapport ger Konjunkturinstitutet hård kritik mot de energimål som riksdagen satt upp. De åtgärder som riksdagen klubbat räcker inte alls och målen är otydliga, enligt Konjunkturinstitutet.

Konjunkturinstitutet har granskat två mål, dels att all elproduktion ska vara förnybar senaste 2040 och dels att energianvändningen i förhållande till BNP ska halveras till 2030. Som ett exempel på otillräckliga åtgärder pekar Konjunkturinstitutet speciellt ut det nya bonus/malus-systemet.

I det nya skattesystemet ska energisnåla bilar gynnas, men det finns inget i systemet som begränsar körsträckan.

”Att byta till en mer energieffektiv elbil kan bidra till att nå en effektivare energianvändning,” säger nationalekonomen Anna Dahlqvist. ”Samtidigt är det inte ett system som hanterar eller motverkar att vi kör mer bil. Och kör vi mer bil, så går den poängen förlorad. Då kan man behöva kompletterande styrning i form av kilometerskatt. Våra beräkningar visar också att det här är ett dyrt sätt att spara energi på,” säger Anna Dahlqvist till Sveriges Radio.

Enligt Konjunkturinstitutet förlorar staten tre miljarder kronor i förlorade skatteintäkter de närmaste tio åren. Ska energimålen nås krävs väsentligt högre energiskatt – vilket innebär att bränslepriserna kan mer än fördubblas. Konjunkturinstitutet har gjort analyser med 2–9 gånger högre energiskatt, men inser också att sådana höjning är politiskt orealistiska.

 

Bonus/malus-kritik: ”Bränslepriserna behöver mer än fördubblas”
Chockhöjda bränslepriser är politiskt självmord, men hur ska energimålen nås? Kanske genom biobränslen?
Annons
Annons
Rulla till toppen