Bilköparna berättar: Därför väljer jag inte en elbil

Det är INTE räckviddsångest som sätter stopp för elbilsköpet, visar ny undersökning.
Annons

Årets stora rapport om läget i bilvärlden, som görs av konsultfirman KPMG, har bland annat avslöjat att bilhandlarna är utrotningshotade och att bilcheferna håller BMW som en starkare ledare inom elbilar än Tesla.

Men i rapporten har också 2.000 konsumenter fått svara på frågor om sitt bilköp, och resultatet är intressant läsning som även många svenska bilköpare nog kan känna igen sig i.

Alla stora biltillverkare pratar om elbilar och den som inte har någon elektrifieringsplan för de kommande åren blir snabbt frånkörd. Men elbilarna står fortfarande för en minimal del av försäljningen.

Samtliga diagram är hämtade från KPMG:s rapport som du kan läsa här.

Bilköparna berättar: Därför väljer jag inte en elbil

Pris viktigare än räckvidd

Den främsta anledningen att inte köpa en elbil är, enligt bilköparna i den här rapporten, bilarnas pris. Elbilarna är helt enkelt för dyra att köpa än så länge och då hjälper det inte att de kan vara billigare att äga i längden än en förbränningsbil.

Många hade kanske trott att det var räckvidden som skulle få flest att välja bort elbilen, men så är det alltså inte. 18 procent svarade att räckvidden är den främsta anledningen till att inte köpa någon elbil, medan hela 35 procent svarade bilens pris.

24 procent svarade att laddningen måste förbättras och bara en procent svarade att elbilarnas image är för dålig.

Bilköparna berättar: Därför väljer jag inte en elbil

Biltillverkarna ska ta hand om allt

Över hälften av konsumenterna som svarat i undersökningen, 53 procent, tycker att biltillverkarna själva ska ta hand om ”hela paketet” kring en elbil – alltså inte bara själva bilen i sig utan även laddbox med installation och snabbladdare längs vägen.

Bilköparna berättar: Därför väljer jag inte en elbil

Bara en av tio skulle välja elbil

I den här undersökningen skulle bara tolv procent av konsumenterna välja en helt eldriven batteribil. Det är bara något fler än som skulle välja en bränslecellsbil (!), på nio procent.

Elbilar med räckviddsförlängare, som BMW i3, hamnar sist med bara sju procent. Kanske inte så konstigt då att den nyligen lanserade uppdaterade versionen av BMW i3 inte längre har någon räckviddsförlängare.

De allra flesta konsumenterna skulle välja en hybridbil.

När det gäller dieselbilar håller 68 procent med om påståendet ”att köpa eller behålla en dieselbil är inget alternativ för mig längre”.

Annons
Annons
Rulla till toppen