Prov: Lynk & Co 01 laddhybrid – ett ”svenskt” smakprov

Våra engelska kollegor har provkört nya Lynk & Co 01 som laddhybrid och är nästan odelat positiva. Modellen kommer till Europa om cirka ett år, men samma drivlina är snart också aktuell till Volvo XC40. Kanske din nya tjänstebil?
Annons

Volvo Cars och Lynk & Co är ”syskon” i Geely-koncernen där olika modeller delar samma arkitektur och komponenter. I Sverige har vi inte fått något datum för lansering av de första, trecylindriga laddhybridmodellerna – men de finns till försäljning i Kina.

Det är våra engelska kollegor på Autocar som fått tillfälle att göra en provkörning av Lynk & Co 01 laddhybrid, eller PHEV som det heter på engelska. 01:an bygger på samma CMA-plattform som Volvo XC40 och sannolikt är det samma – eller en mycket snarlik – drivlina i Lynk-bilen som i kommande Volvo XC40 T5 Twin Engine.

De tekniska uppgifterna känner vi igen mellan de två modellerna. Lynk & Co 01 har den trecylindriga bensinturbon på 1,5 liter. Den sammanlagda systemeffekten från både förbränningsmotor och elmotor anges till 262 hk och 425 Nm. Batteripaketet är på 9,7 kWh och det ger sannolikt en elektrisk räckvidd runt fem mil. Elmotorn verkar på framhjulen, fyrhjulsdrift erbjuds inte (som på T8-modellerna).

Våra engelska kollegor berömmer chassisättningen på Lynk & Co 01, lite hårdare än det brukar vara på kinesiska modeller men ändå komfortabel. Förbränningsmotorn startar smidigt och nästan obemärkt och bromskraftsåtervinningen är inte så kraftfull som hos en del andra konkurrenter.

Sammanfattningsvis rekommenderar Autocar Lynk & Co 01 som en bättre bil än konkurrenten Mitsubishi Outlander PHEV – förutsatt att fyrhjulsdriften kan undvaras. Sammanlagt ger man fyra stjärnor av fem möjliga till Lynk & Co 01.

De positiva intrycken borgar för att vi kan förvänta oss liknande, fina egenskaper hos Volvo XC40 T5 Twin Engine. Liksom övriga Volvomodeller som också får motoralternativet T5 Twin Engine.

CO2-utsläppet för T5 Twin Engine blir lågt enligt WLTP-cykeln och det ger bonus vid inköp, samt ett lågt förmånsvärde. Hos Volvo XC40 T5 Twin Engine anges CO2-siffran till 44 g/km. Det är därför ingen vild gissning att Volvos modeller med drivlinan T5 Twin Engine blir populära tjänstebilar.

 

Källa Autocar:

Lynk&Co 01 PHEV 2019 review

 

Prov: Lynk & Co 01 laddhybrid – ett ”svenskt” smakprov
Prov: Lynk & Co 01 laddhybrid – ett ”svenskt” smakprov
Prov: Lynk & Co 01 laddhybrid – ett ”svenskt” smakprov
Prov: Lynk & Co 01 laddhybrid – ett ”svenskt” smakprov
Prov: Lynk & Co 01 laddhybrid – ett ”svenskt” smakprov
Prov: Lynk & Co 01 laddhybrid – ett ”svenskt” smakprov
Förbränningsmotor. Den trecylindriga turbomotorn på 1,5 liter ger en maxeffekten runt 180 hk.
Sjustegad växellåda. Dubbelkopplingslådan har sju steg och sitter sammankopplad med elmotorn.
Ingen AWD. CMA-plattformen, alltså de ”små” bilmodellerna från Volvo Cars, får ingen elektrisk fyrhjulsdrift. Elmotor och förbränningsmotor driver på framhjulen, inte bakhjulen som på T8-modellerna.
Batteripaket. Det är oväntat stort, 9,7 kWh. Det är nästan lika stor som hos T8-modellerna, i deras senaste utformning.
Bromskraft. Volvos laddhybrid har en stor förmåga att återanvända i stort sett all bromsenergi.
Framhjulsdrift. Laddhybriderna i CMA-plattformarna har all drivning på framhjulen.
Elmotor. I det här fallet med Volvo XC40 T5 laddhybrid är det en elmotor med cirka 55 kW, 75 hk.
Den sammanlagda systemeffekten från både förbränningsmotor och elmotor anges till 262 hk och 425 Nm i Volvo XC40 T5 Twin Engine.
Annons
Annons
Rulla till toppen