President Donald Trump skjuter fram biltullar för EU – eller?

Handelskriget mellan USA och Kina fortsätter. Vilket kanske gynnar europeisk bilindustri, tillfälligt. President Trump kan dock ändra sig, när som helst och han sätter hård press på biltillverkare som exporterar bilar och komponenter till USA.
Annons

President Donald Trump har planerat för tullar på importerade bilar och komponenter, med syftet att skydda den inhemska bilindustrin i USA. Uppgifter från nyhetsbyrån Bloomberg pekar mot att beslutet om tull skjuts fram med upp till sex månader. Men det kan ske med speciella villkor.

Bilindustrin är till största delen global, vilket innebär att komponenter och bilar tillverkas på många olika ställen. Som exempel har både BMW och Mercedes stora fabriker i USA som bygger bilmodeller som exporteras över hela världen. Många av komponenterna till dessa bilar har producerats i fabriker på andra ställen, som exempelvis Europa. Så vad är en amerikansk bil, eller en tysk bil? Svaret är komplext.

Räknat till värde (inte volym) är BMW USA:s största bilexportör. Större än Ford, GM och Chrysler. Flertalet av X-modellerna byggs i USA och skeppas sedan till kunder över hela världen. Den ekonomiska ekvationen bygger på frihandel, att varor och tjänster inte beläggs med strafftullar.

Detta vet flera av president Trumps rådgivare, som avrått från biltullar. Men Donald Trump och hans handelsminister Wilbur Ross har velat införa tull på alla importerade bilar. Tullen skulle kunna hamna på 25 procent.

Beslutet om att skjuta upp biltullarna med sex månader kan komma på lördag, 18 maj. Då måste ett beslut tas. Men beslutet kan bli villkorat och tvinga biltillverkare att på något sätt begränsa sin export till USA. En annan av anledningarna är att handelskriget mellan USA och Kina eskalerat. Förhandlingarna mellan USA och EU samt Japan leds av Robert Lighthizer, som avrått president Trump från att införa tullar på importerade bilar.

Om president Trump inför biltullar skulle det framför allt slå mot bilar som importerats från Japan, Sydkorea och Europa. Men det skulle också slå hårt mot många inhemska bilfabriker i USA som är beroende av importerade komponenter.

I slutändan skulle notan för höjda biltullar hamna i knät hos konsumenterna – bilarna blir dyrare. Det gäller för både amerikanska biltillverkare, och de så kallade utländska varumärkena som har produktion i USA. Mest påverkas förstås de som inte har någon tillverkning i USA, som exempelvis Audi och Porsche.

 

President Donald Trump skjuter fram biltullar för EU – eller?
Fabriken i Spartanburg, South Carolina, är BMW:s största och där produceras alla de stora X-modellerna. Ungefär 70 procent av bilarna exporteras utanför USA.
Annons
Annons
Rulla till toppen