Tidigare i år kom beskedet att Audi ska lansera fler laddhybrider. I dagsläget finns bara A3 och Q7 som laddhybrider, och de har i perioder varit helt slutsålda.
Men ingen stor biltillverkare har råd att stå utanför laddhybridmarknaden som just nu exploderar, framför allt i Sverige. Anledningen är att bilarna är förmånliga som tjänstebil.
Därför kommer flera nya laddhybridmodeller från Audi, och först ut är Audi Q5 55 TFSI e Quattro.
Om vi ska försöka tyda namnet är siffran ”55” alltså enligt Audis nya modellnamnspolicy. TFSI innebär att bilen har en bensintriven turbomotor. Bokstaven e innebär att bilen är en laddhybrid och Quattro förstås att den är fyrhjulsdriven.
Laddhybridversionen av Audi Q5 får en total systemeffekt på 367 hästkrafter och vridmomentet blir 500 Nm.
Förbrukningen hamnar på 2,1–2,4 l/100 km beroende på utrustning – men det är alltså enligt WLTP-körcykeln, som inte alltid speglar verkligheten även om den är mer realistisk än den gamla NEDC-körcykeln.
Koldioxidutsläppet på 46–53 gram per kilometer innebär att bilen kvalar in som bonusbil i Sverige och förmodligen borde bonusen i Sverige hamna på strax över 20.000 kronor, men det är inte bekräftat.
Frågetecken kring räckvidden
Det stora frågetecknet är räckvidden, som Audi fortfarande anger till ”över fyra mil” enligt WLTP-körcykeln, precis som vid första premiärvisningen av laddhybridmodellerna. Det är långt efter många andra laddhybrider och inte särskilt konkurrenskraftigt.
Däremot finns en värmepump, till skillnad från i vissa andra laddhybrider, så kupén kan hållas varm utan att bensinmotorn drar igång.
Batteripaketet är placerat under bagagerumsgolvet och har en kapacitet på 14,1 kWh. Det blir intressant att testa bilen för att se om bagagevolymen har påverkats.
Försäljningsstart blir under tredje kvartalet 2019, alltså juli till september.
Mot konkurrenterna – så står sig Q5 som laddhybrid
Acceleration | Förbrukning | Räckvidd | Pris | |
Audi Q5 | 5,3 sek | 2,1 l/100 km | minst 40 km | i u |
Mitsubishi Outlander | 10,5 sek | 1,8 l/100 km | 54 km | 399.900:– |
Volvo XC60 | 5,5 sek | 2,2 l/100 km | 50 km | 569.900:– |