Volvos vädjan: Behåll bonusen för laddhybriderna

Svenska bilköpare har verkligen tagit laddhybriderna till sina hjärtan. Försäljningen har ökat enormt de senaste åren, mycket tack vare att laddhybriderna ofta är förmånliga för...
Annons

Svenska bilköpare har verkligen tagit laddhybriderna till sina hjärtan. Försäljningen har ökat enormt de senaste åren, mycket tack vare att laddhybriderna ofta är förmånliga för tjänstebilister.

Volvo har däremot bara lanserat dyra toppversioner med laddhybridteknik, och det är först nu som premiären för de lite billigare modellerna börjar närma sig.

Ungefär samtidigt finns det planer på att strama åt bonus/malus-systemet och strypa bonusen för många laddhybrider. När mätmetoden för hur premien och skatten beräknas byts ut hamnar många modeller plötsligt över ”den magiska gränsen” och tappar sin miljöbonus.

Volvos vädjan: Behåll bonusen för laddhybriderna
Volvo Cars svenska vd Kristian Elvefors vädjar om att behålla laddhybridrabatten i en debattartikel.

Det här får Volvo Cars att gå ut med en debattartikel i Dagens Industri för att försöka rädda laddhybridbonusen.

”Därmed tappar de sin bonus helt, trots att det i grunden är samma bil och samma utsläppsmängd som förut. Hit hör nästan alla laddhybrider som finns på den svenska marknaden idag. För Volvo Cars del innebär detta att endast en av våra laddhybridmodeller är berättigad till bonus”, skriver företagets svenska vd Kristian Elvefors.

Utan bonus tror Volvo att försäljningen av laddhybrider kommer minska, och att gå över till en helt eldriven bil kommer med andra problem, enligt Volvo: högre inköpspris och få laddstationer. Volvo är alltså övertygade om att laddhybriderna är en ”brygga” till mer eldrivna bilar.

”Vår förhoppning är därför att regeringen gör en justering av bonus/malus-systemet som medger att dagens laddhybrider alltjämt berättigas till en bonus vid inköpstillfället”, skriver Kristian Elvefors.

Annons
Annons
Rulla till toppen