Audi TT läggs ner – ersätts av elbil – även A8 kan bli elbil

Nu är det officiellt, Audi TT går i graven. Istället satsar Audi på elektrifiering och ska erbjuda 20 nya elbilar till 2025. Audis långsiktiga mål är att vara ett helt CO2-neutralt företag senast 2050.
Annons

Under gårdagens årsstämma blev det officiellt som tidigare bara antytts – Audi TT läggs ner. Större fokus på elektrifierade modeller är det som Audis företagsledning anges som tyngst vägande skäl.

Audi TT ska ersättas av en ny ”känslosam” modell i samma prisintervall och den bilen får en elektrisk drivlina. Audi TT lanserades 1999 och den nuvarande generationen är den tredje i ordningen, som nyligen fick ett ansiktslyft.

Audis styrelseordförande Bram Schot sa i sitt tal till aktieägarna att ”vi har varit involverade i allt för många projekt under många år”. Framledes ska man koncentrera resurserna på de viktigaste projekten och förenkla modellutbudet. ”Vi kan inte finnas i alla segment,” som Bram Schot uttryckte det.

Även Audi A8 kan få en elektrisk framtid, men där var Bram Schot inte lika tvärsäker: ”Behöver vi en ersättare med förbränningsmotor? Passar det in i vår framtidsvision?”

De närmaste åren ska Audi utvidga sitt utbud av suvmodeller och ska lansera inte mindre än sju nya modeller – många av de är sportiga versioner som RS Q8 och SQ8. Närmast på tur är Audi Q3 Sportback, som ska premiärvisas i juli. Även Audi e-tron kommer som Sportback. Sportback-utförandet ska utökas och erbjudas till alla A och Q modeller.

Audi e-tron var först ut men den följs snart av flera elbilar. De närmaste 18 månader ska Audi lansera ytterligare fyra elbilar. Till 2025 ska man ha 30 elektrifierade modeller, varav 20 ska vara renodlade elbilar.

Övergången till WLTP-cykeln sinkar fortfarande Audi som märkligt nog verkade oförberedda på hur komplex processen var. Under första kvartalet 2019 levererade Audi 447.247 bilar, vilket är en minskning med 3,6 procent jämfört med samma period förra året.

Färre leveranser påverkar även lönsamheten för Audi, som förutspår att man hamnar kring 7,0–8,5 procent under 2019. Det långsiktiga målet är att ligga på en lönsamhet kring 9,0–11,0 procent.

Audis långsiktiga mål är att bli helt CO2-neutrala sett till produkternas hela livscykel. Det första steget på denna omställning är att minska CO2-utsläppen med 30 procent till 2025, jämfört med 2015. Senast 2050 ska företaget vara helt CO2-neutralt. Fram till 2023 ska den omställningen finansieras med en investering på 40 miljarder euro, varav 14 miljarder går till elektrifierade modeller och självkörande teknik.

 

Audi TT läggs ner – ersätts av elbil – även A8 kan bli elbil
Audis styrelseordförande Bram Schot sa i sitt tal till aktieägarna att ”vi har varit involverade i allt för många projekt under många år”.
Annons
Annons
Rulla till toppen