Däcken utan luft – snart är de här

Det luftfria däcket, eller Tweel som Michelin kallar det, finns redan för mindre arbetsfordon, fyrhjulingar och kompaktmaskiner. Men nu ska Michelin tillsammans med General Motors...
Annons

Det luftfria däcket, eller Tweel som Michelin kallar det, finns redan för mindre arbetsfordon, fyrhjulingar och kompaktmaskiner. Men nu ska Michelin tillsammans med General Motors utveckla en version av Tweel utvecklad för personbilar kallad Uptis (Unique Puncture-proof Tire System). 

Vad som skiljer Uptis från Tweel är materialen det är uppbyggt av. Slitbana utgörs av en blandning av olika gummikomponenter och ”fälgen” är uppbyggd av formgjuten och glasfiberarmerad epoxiplast. Det gör att hjulet klarar av motorvägsfart till skillnad mot tidigare prototyper som endast fungerat bra i låga hastigheter.

Uptis-hjulet ska byggas i samma storlek som konventionella däck och ha ett bultmönster som vanliga fälgar har. En av fördelarna med den nya tekniken är att det behövs en mindre mängd råvaror och hjulet är lättare att återvinna. Michelin nämner inget om regummering men förmodligen finns möjlighet att lägga vulka dit en ny slitbana när den gamla slitits ut

Enligt Michelin ska komforten vara lika bra som ett konventionellt däck.

General Motors ska utrusta ett antal Chevrolet Bolt med Uptis och göra tester i trafik i amerikanska Michigan. Enligt Michelin och GM är ambitionen att en försäljningsklar version av UPTIS ska finnas på marknaden år 2024. Punkteringssäkra däck är en mycket viktig egenskap på den nordamerikanska marknaden där många bilägare är livrädda för att bli stående i ”fel område”.

Däcken utan luft – snart är de här
Annons
Annons
Rulla till toppen