Prov: ”Volkswagen Passat är förbluffande kompetent”

Tjänstebilsfavoriten VW Passat har begåvats med ett stort lyft och massor av ny teknik. Torbjörn Lundgren rapporterar från Koblenz och han är imponerad av tekniklyftet.
Annons

Hej, Torbjörn, var är du? Vad gör du? Vad är det för väder?

”Hej! Just nu har vi paus vid Schwarzenstein-borgen, utanför Koblenz, helt nära Rhenfloden. Vi provkör ansiktslyfta Volkswagen Passat och vädret är alldeles utmärkt, blå himmel och 26 grader.”

Vilka modeller har du hunnit köra?

”På vägen hit från flygplatsen i Frankfurt körde vi Passat Alltrack med starka TSI-motorn på 2,0 liter och 272 hk. En väldigt komfortabel och samtidigt kvick modell. Måste vara en av de bästa tjänstebilar du kan välja idag, så länge vi pratar någorlunda rimlig prisnivå.”

Har du hunnit köra laddhybriden GTE?

”Japp, kom precis tillbaka från en provtur med GTE – som ju är en förbluffande kompetent bil. Det känns som om bullerdämpningen blivit bättre, Passat GTE är riktigt tyst och komfortabel. Jag gillar körprogrammen som du kan använda för att ge bilen olika karaktär. Det finns ett GTE-läge som gör både elmotorn och bensinmotorn piggare med snabbare respons. Sedan kan man ställa bromskraftsåtervinningen i olika nivåer, det gillar jag också.

Några nyheter på Passat?

”Egentligen är ju bilen sig lik, jämfört med förut, men nyheterna består av att de fyllt bilen med så mycket ny teknik. Som head-up display, till exempel, som fungerar utmärkt. Som tillval finns de aktiva matrix-strålkastarna som bländar av automatiskt, då ingår också rinnande blinkersljus. Alla motorer har partikelfilter och uppfyller avgasnormen Euro 6d-Temp.”

Vet du pris och leveranser på laddhybriden Passat GTE?

”Svenska priset på GTE kommer om ett par veckor och det blir några tusen bilar som levereras till Sverige i höst. Men de som beställer en GTE idag får vänta till nästa år. GTE är ju en väldigt viktig modell för Volkswagen, var tredje Passat som säljs i Sverige är en laddhybrid. Cirka 4.000 bilar om året.”

Är det något som förvånat dig hos ansiktslyfta Passat?

”En rolig detalj är att GTE har en ljudförstärkning av motorn i högtalarna. Man vet att det är fejk, men bilen låter faktiskt riktigt tuff när man gasar på. Lite tramsigt, men ändå kul.”

Något mer du vill lyfta fram hos uppgraderade Passat?

”Jodå, det finns mycket mer att berätta, men nu ska vi stressa tillbaka till flygplatsen och sedan ska jag skriva klart provkörningsrapporten i natt. Hela artikeln finns att läsa i nästa nummer av auto motor & sport och snart även för Premiummedlemmar här på sajten.”

Prov:
Hur känner du igen nya Passat? På flera sätt men sett bakifrån är det enklast genom att notera hur Volkswagen placerat Passat-bokstäverna. Stort och tydligt!

Rekommenderade cirkapriser för Passat Sportscombi:

• 1,5 TSI 150 EVO manuell: från 319.900 kronor (släpps i början av juli).

• 1,5 TSI 150 EVO DSG: från 339.800 kronor (släpps i början av juli).

• 2,0 TSI 190 DSG GT: från 348.700 kronor (nytt motoralternativ).

• 2,0 TDI 150 EVO DSG: från 339.800 kronor (nytt motoralternativ, släpps i början av juli) .

• 2,0 TDI 190 DSG GT: från 348.700 kronor.

• 2,0 TDI 190 DSG 4Motion GT: från 348.700 kronor.

• 2,0 TDI 240 GTS: från 424.900 kronor.

• GTE (laddhybrid) får sitt pris i början av juli.

 

Rekommenderade cirkapriser för Passat Alltrack:

• Alltrack 2,0 TDI 190 DSG 4Motion GT: från 348.700 kronor (kampanjpris, ordinarie pris från 363.700 kronor).

• Alltrack 2,0 TDI 240 DSG 4Motion GTS: från 439.900 kronor.

• Alltrack 2,0 TSI 272 DSG 4Motion GTS: från 439.900 kronor.

 

Rekommenderade cirkapriser för Passat sedan:

• 1,5 TSI 150 EVO manuell: från 309.900 kronor (släpps i början av juli).

• 1,5 TSI 150 EVO DSG: från 329.800 kronor (släpps i början av juli).

• 2,0 TDI 150 EVO DSG: från 329.800 kronor (nytt motoralternativ, släpps i början av juli).

• GTE (laddhybrid) får sitt pris i början av juli.

 

Prov:
Vår redaktör Torbjörn Lundgren har fullt upp med att provköra alla varianter av ansiktslyfta VW Passat. Du får en detaljerad rapport i nästa nummer av auto motor & sport.

Den nuvarande, åttonde generationen Volkswagen Passat – som tog ett stort tekniskt kliv – presenterades 2014. ”Passat B8” bygger på Volkswagens MQB-plattform, alltså samma tekniska grund som Golf, men är något utsträckt och har en mera påkostad bakvagnsupphängning.

MQG-plattformen innebar bland annat att Passat sparade cirka 85 kilo jämfört med sjunde generationen, som egentligen bara var ett stort ansiktslyft av sjätte generationen.

Premiären för de ansiktslyfta Passat-modellerna sker ute hos de svenska handlarna i september. Men de vill ha sin nya Passat snabbt kan beställa redan nu. Enda undantaget är alltså laddhybriden Passat GTE, som lanseras i juli.

Prov:
Prov:
Prov:
Prov:
Prov:
Prov:
Prov:
Prov:
Prov:
Prov:
Prov:
Prov:
Prov:
Prov:
Prov:
Prov:
Prov:
Prov:
Annons
Annons
Rulla till toppen