Fords överraskning: Här är nya etanolhybriden

Det gick ganska snabbt för etanolbilarna att gå från superpopulära och framtidshajpade till att glömmas bort. Saab och Ford var två av de främsta ”etanolivrarna”...
Annons

Det gick ganska snabbt för etanolbilarna att gå från superpopulära och framtidshajpade till att glömmas bort. Saab och Ford var två av de främsta ”etanolivrarna” för några år sedan, men sedan tappade E85-bilarna snabbt i popularitet.

Fram tills nyligen såldes inte en enda ny etanolbil på den svenska marknaden men nu hoppas åtminstone Ford på en renässans. Ford har lanserat suven Kuga med E85-drift.

Ett av de stora problemen hittills har varit att det alltså knappt sålts några nya etanolmodeller över huvud taget i Sverige. Det vill den auktoriserade Fordhandlaren i Örnsköldsvik och Umeå ändra på.

I samband med politikerveckan i Almedalen visar Carstedts Bil upp en etanolversion av Ford Mondeo Hybrid, som alltså kombinerar hybriddrift med E85-anpassad motor. Det ska ge betydligt lägre utsläpp än med vanlig, fossil bensin. Men modellen görs än så länge som ett test.

• Varför gör ni det här?

”Varför inte? Vi måste ha både energieffektivitet och förnybara bränslen, och ingen verkar vilja kombinera det. Det är inte svårt – i Frankrike har tiotusentals bensinbilar konverterats till etanodrift”, säger Per Carstedt på Carstedts Bil till auto motor & sport.

Fords överraskning: Här är nya etanolhybriden
Med den utsläppsnivå som Per Carstedt räknar med får bilen miljöbilsbonus i bonus/malus-systemet.

• Tror du etanol hör till framtiden?

”Bilindustrin lyckades övertyga politiker och konsumenter att diesel var ett miljöbränsle. Nu vill ingen kännas vid det. För etanolbilarna höjdes skatten och det spreds en massa myter. Etanol är enkelt att köra in i bilarna, det är enkelt att tanka, tillgängligt här och nu och ett bra komplement till eldrift. Men kanske har det funnits tillgängligt i stora volymer över hela världen för länge för att i nuläget upplevas som trendigt och politiskt korrekt. Verkligheten hinner dock ikapp även Sverige, så det går inte att runda etanol och E85 om vi menar allvar om att åstadkomma något betydelsefullt de närmaste 5–10 åren med att minska koldioxidutsläppen från bilismen.”

• Kommer den här hybrid-Mondeon gå att köpa?

”Vi har konverterat en första bil för att testa, och den kommer gå att köpa efter sommaren. Vi vill visa på hemmaplan att etanolkonvertering fungerar.”

• Vad kommer konverteringen kosta?

”Det varierar från bil till bil men ungefär 10.000 kronor.”

Även på Fords huvudkontor finns intresse av att lansera fler etanolmodeller, men exakt vad som kommer dyka upp i det ordinarie modellutbudet är inte officiellt.

”Vi är förstås intresserade av att fabriksanpassa fler modeller för E85, kanske en Mondeo HEV och/eller andra modeller”, skriver informationschefen Erik Lindham i ett mejlsvar till auto motor & sport.

Annons
Annons
Rulla till toppen