Volvon havererade – bilfirman försökte komma undan

Måste betala 27.000 i reparationskostnad för att inte hamna på "Svarta listan".
Annons

Knappt två år efter att en bilköpare från Gävle slog till på en Volvo XC60 havererade bilen totalt och gick inte att köra. Den fick bogseras till en Volvoverkstad, som hade svårt att hitta felet.

Men till slut, efter en månad, kom teknikerna fram till att felet orsakades av en bränd kabel som i sin tur orsakats av ett felaktigt monterat kabelclips. Det felet uppkom förmodligen i samband med en reparation som gjordes två år tidigare på en auktoriserad Volvoverkstad – alltså innan den nuvarande ägaren slog till på bilen.

Köparen har nu anmält säljaren, som är auktoriserad för ett annat bilmärke, till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Återförsäljaren hävdar att garantitiden gått ut och att det därför inte är aktuellt med någon ersättning, och felet ska dessutom inte ha funnits när bilen levererades till sin nuvarande ägare.

Men det håller inte ARN med om. De tycker det är bevisat att felet fanns redan innan bilen såldes och därmed är det bilfirman som är ansvarar för att felet blir löst. Men eftersom bilfirman inte erbjudit sig att reparera felet har köparen rätt att vända sig någon annanstans – vilket han också gjorde.

Felet kostade över 27.000 kronor att laga och den summan ska bilfirman nu betala, för att undvika att hamna på Råd & Röns så kallade ”Svarta lista”. Dessutom ska bilfirman betala hyrbilskostnaden som bilägaren haft när bilen stått på verkstad.

Annons
Annons
Rulla till toppen