Volvos lyxlimpa – som var DDR-pamparnas favorit

PREMIUM Med förlängd kaross och tidstypisk plyschklädsel var Volvo 264 TE en riktig drömbil för politiker och chefer. Vi provkör Top Executive-versionen som fick tjänstgöra för...
Annons

Med förlängd kaross och tidstypisk plyschklädsel var Volvo 264 TE en riktig drömbil för politiker och chefer. Vi provkör Top Executive-versionen som fick tjänstgöra för de östtyska partipamparna när Mercedes var ”off limits”.

Det var verkligen inte vem som helst som hamnade i baksätet på Volvos främsta lyxbil under 1970-talet. Volvo 264 Top Executive skulle locka företagsledare och politiker med 70 centimeter längre axelavstånd än standardbilen – för att höjdarna skulle kunna sträcka ut i baksätet.

2013 fick vi en provtur i lyxversionen vi sent ska glömma. ”Vårt” exemplar hade luftkonditionering, trestegad automatlåda, elhissar och elantenn – plus en liten volymratt i baksätet för att även passagerarna skulle kunna styra ljudanläggningen.

Volvos tanke var alltså att locka bland annat politiker, och så blev det också – men kanske ändå inte på det sätt Volvo tänkt. 120 av de totalt 335 byggda exemplaren gick till Östtyskland, eftersom de politiska höjdarna där knappast kunde ses i Mercedes.

Den här provkörningen är ett av många exempel på vad du kan hitta i vårt digitala tidningsarkiv, som går tillbaka tio år i tiden. Alla som har tecknet vår digitala Plusprenumeration har fri tillgång till alla nya e-tidningar och hela tidningsarkivet. Här bjuder vi på ett utdrag som alla digitala Premiummedlemmar kan läsa, oavsett vilken prenumeration du valt.

Du kan läsa fler intressanta arkivartiklar här!

Annons
Annons
Rulla till toppen