Ny Porschemotor – bara för Norge

Norge har en fordonsskatt som slår hårt mot hästkraftstinna bilmodeller. Därför finns det nu en ny instegsmotor till Boxter och Cayman för de norska köparna....
Annons

Norge har en fordonsskatt som slår hårt mot hästkraftstinna bilmodeller. Därför finns det nu en ny instegsmotor till Boxter och Cayman för de norska köparna. Genom ett klart lägre effektuttag sänks priset rejält.

Ny Porschemotor - bara för Norge

Nu finns en motorsvagere Porsche Boxster med en motoreffekt som motsvarar en vanlig Golf GTI.

Den norska Porscheimportören, Autozentrum Sport AS, kan nu erbjuda en ny instegsversion av Boxster och Cayman till de hårt beskattade konsumenterna i vårt västra grannland. I Norge utgör antalet hästkrafter, tillsammans med vikt och CO2-utsläpp, underlaget för fordonsskatten. Därför kan man nu beställa en Boxster eller Cayman med endast 211 hk, istället för de 255 respektive 265 hk som är brukligt.

Motorn i 211 hk-versionen är samma som tidigare, men med en annan motorstyrning. Även om antalet hästkrafter är klart färre än tidigare uppger Porsche att den maximala vridmomentet är oförändrat och varken toppfart, förbrukning eller accelerationstider till 100 km/h har påverkats.

Denna svagare motorversion har tidigare erbjudits på den belgiska marknaden, något man bör känna till ifall man funderar på privatimport.

Ny Porschemotor - bara för Norge

Det nya hästkraftsantalet innebär att priset för en Boxster sjunker med 118.000 norska kronor (omkring 145.000 SEK) och en Cayman blir 142.000 NOK (ca 174.000 SEK) billigare. Den stora prisskillnaden beror dock inte bara på den lägre skattesatsen. Marknadschefen på Autozentrum, Christian Stenbo, berättar för ams att de pressar ned priset lite extra för att få fart på Boxster/Cayman-försäljningen.

Tidigare var skillnaden till 911 för liten och med det nya priset kan de konkurrera prismässigt med BMW Z4 och Audi TT på ett sätt som tidigare inte var möjligt.

Den svagare motorn är inte aktuell för den svenska marknaden.

Annons
Annons
Rulla till toppen