Öst mot väst i tidernas omodernaste nybilstest

PREMIUM Två helt nya bilar – som kändes åtminstone 30 år gamla. 2011 provkörde vi två riktiga terrängproffs som får BMW X5 och Volvo XC60 att framstå som mesiga.
Annons

Det finns suvar – och så finns det riktiga, fyrhjulsdrivna terrängbilar. 2011 gjorde vi en rejäl avstickare från vardagens BMW X5 och Volvo XC60 och testade två brutala lervällingsbilar som vägrar dö.

Tvärt emot vad man kan tro var båda dessa bilar fabriksnya. Mercedes G-Wagen hade vid det här laget sålts i 37 år och även ryska Lada Niva var en långkörare som importerades i några få exemplar om året till Sverige.

”Det råder något härligt vrickat över att sitta i en sprillans ny 70-talsbil med strax över 20 mil på mätaren”, skrev vår testförare Gustaf Sjöholm.

Köregenskaperna var dock inte mycket att hurra för: ”Körintrycket påminner om en äldre begagnad bil med traktorinfluenser. Det skramlar lite varstans, men allra mest påtagligt är det tjutande transmissionsljudet.” Den fjädring som fanns stod stolen för, men servostyrning var trots allt standard.

Kontrasten mot Mercedes G-klass var enorm. I jämförelse med den känns även den mest extrautrustade C-klass billig. Centrallåset låter som ett pistolskott och interiören är avspolningsbar.

Den här provkörningen är ett av många exempel på vad du kan hitta i vårt digitala tidningsarkiv, som går tillbaka tio år i tiden. Alla som har tecknet vår digitala Plusprenumeration har fri tillgång till alla nya e-tidningar och hela tidningsarkivet. Här bjuder vi på ett utdrag som alla digitala Premiummedlemmar kan läsa, oavsett vilken prenumeration du valt.

Du kan läsa fler intressanta arkivartiklar här!

Annons
Annons
Rulla till toppen