Volkswagens uppdaterade laddfavorit – nu med ”normal” leveranstid

Volkswagen Passat GTE har varit de senaste årens mest sålda laddbara bil. Framför allt har den varit populär bland förmånsbilisterna tack vare förmånsvärdet som ligger...
Annons

Volkswagen Passat GTE har varit de senaste årens mest sålda laddbara bil. Framför allt har den varit populär bland förmånsbilisterna tack vare förmånsvärdet som ligger betydligt lägre än för motsvarande dieselbil.

Det stora problemet med Passat GTE är att den har varit omöjlig att få tag på i över ett år, sedan Volkswagen slutat bygga den i väntan på den nya versionen – som nu alltså är här. 

”Vi är glada över att öppna denna storsäljare igen. Våra förväntningar är höga på att Passat GTE behåller ställningen som en riktig favorit hos svenska bilköpare och inte minst tjänstebilsförare. Den utökade räckvidden och klassningen som klimatbonusbil gör den förstås extra intressant”, säger Sten Forsberg, vd på Volkswagen Sverige.

Läs mer: Prov: Volkswagen Passat GTE – en riktig fullträff

Volkswagen har fått 3.000 förhandsordrar på nya Passat GTE, men det finns ingen anledning till oro för att leveransproblematiken från förra generationens Passat GTE ska överföras till den nya, menar Sten Forsberg.

”Vi har en god tillgång för den svenska marknaden, vilket gör att leveranstiderna blir normala. Vid beställning idag kan en ny Passat GTE levereras strax efter årsskiftet.”

Nya Passat GTE har fått en förbättrad räckvidd på el och klarar nu 5,6 mil i WLTP-körcykeln – en ökning med 40 procent från förra generationen. Utsläppet ligger på 32 gram koldioxid per kilometer vilket ger en klimatbonus på 33.344 kronor.

I dagsläget finns Passat GTE Sportscombi att beställa med ett frånpris (exklusive klimatbonus) på 458.500 kronor. En sedanversion, som är 10.000 kronor billigare, blir beställningsbar inom kort.

Annons
Annons
Rulla till toppen