Skattechock även för transportbilar: ”Finns inga marginaler”

Den som slår till på en stor skåpbil får betala 56.000 kronor i skatt på tre år.
Annons

Regeringen har gjort klart att många nya bilar med benisn- och dieselmotor får betydligt högre fordonsskatt nästa är jämfört med idag. Anledningen är att den nya och hårdare WLTP-körcykeln ska börja användas istället för den tillåtande NEDC-körcykeln.

Men resultatet blir inte bara att skatten på personbilar höjs. Även transportbilar får fordonsskatten höjd, och i många fall med betydligt mer än personbilarna. Det beror på att transportbilsbranschen ofta ligger några år efter personbilsbranschen när det gäller teknikutveckling och miljöteknik.

Vår granskning visar att skatten för en dieseldriven transportbil kan bli extremt hög trots att det inte handlar om någon toppversion med stark motor.

• Den som slår till på en Renault Kangoo med 95-hästars dieselmotor får till exempel betala över 21.000 kronor i fordonsskatt under de första tre åren.

• Hos Volkswagen får Amarokköparna som väljer V6-motorn betala nästan 21.000 kronor om året i skatt.

Fler eldrivna alternativ

Det finns dock ett betydligt större utbud av laddbara transportbilar idag än för bara några år sedan även om utbudet fortfarande är ganska skralt. Flera biltillverkare har aviserat nya transportbilar med laddhybridteknik och redan nu finns Renault Kangoo, Nissan e-NV200, Peugeot Partner, Mercedes Vito och Volkswagen Crafter med eldrift.

Det finns också flera gasdrivna alternativ som kan fungera för den som inte vill eller kan ladda sin bil. 

Skattechock även för transportbilar:
Erik Sjölander är näringspolitisk talesperson för Småföretagarnas Riksförbund.

”Finns inte marginaler”

Den här typen av skattehöjning är stor och oväntad, enligt Erik Sjölander, näringspolitisk talesperson för Småföretagarnas Riksförbund.

”Det finns helt enkelt inte marginaler och beredskap för en förändring av det slaget”, säger han till auto motor & sport.

Att välja en laddbar transportbil är möjligt för vissa men Erik Sjölander tycker räckvidden blir för kort om den lastas fullt, och att det inte finns tillräckligt många laddstolpar.

”Och hur ska bilarna laddas över natten? Hemma hos förarna eller hos företaget? Alla hushåll har inte tillgång till laddstationer och på vårt företag har vi inte den fysiska platsen för det.”

Enligt honom blir skattechocken en ”ren extrabeskattning” och han vill hellre att WLTP-förändringen skjuts på framtiden för att inte småföretagarna ska få sämre villkor.

Så hög blir skatten

Läser du i mobilen? Svep åt sidan i tabellen för att se alla siffror.

Bilmodell Utsläpp Ny skatt Första tre åren
Ford Ranger Double Cab 2,0 EcoBlue 170 4×4 Automat 197 g/km 13.062:– 39.186:–
Ford Transit Custom 2,0 TDCi EcoBlue 130 166 g/km 9.326:– 27.978:–
Mercedes Sprinter 416 CDI 4Matic Automat 235 g/km 17.642:– 52.926:–
Mercedes Vito 116 168 g/km 9.567:– 28.701:–
Mercedes X 350d 4Matic 230 g/km 17.039:– 51.117:–
Mitsubishi L200 Double Cab 2,4D 186 g/km 11.736:– 35.208:–
Peugeot Partner BlueHDI 100 148 g/km 7.156:– 21.468:–
Renault Kangoo Express 95 147 g/km 7.036:– 21.108:–
Renault Master FWD L2H2 150 246 g/km 18.967:– 56.901:–
Volkswagen Amarok V6 TDI 4Motion Automat 262 g/km 20.896:– 62.688:–
Volkswagen Caddy Skåp 2,0 TDI 102 DSG 159 g/km 8.482:– 25.446:–

Uppdatering 13/9: Vi har ändrat utsläppssiffrorna för Volkswagens transportbilar eftersom de tidigare siffrorna var baserade på en äldre körcykel.

Annons
Annons
Rulla till toppen