Som vi berättat tidigare innehåller regeringens höstbudget en kraftig höjning av fordonsskatten. Orsaken är att skatten beräknas på den nya mätmetoden WLTP – som ger mer rättvisa men också högre förbrukningssiffror.
CO2-utsläppet ligger till grund för beräkningen av bonus/malus-systemet, där bränsletörstiga fordon betalar högre skatt (malus) samtidigt som laddhybrider och elbilar får bonus. Den höjda skatten drabbar merparten av alla de som planerar att köpa ny bil, men slår också väldigt hårt mot husbilar och företagarnas transportbilar.
Ännu en grupp som drabbas hårt efter nyår är tjänstebilsförare. Det beror dels på att Skatteverkets listpris ökats för många av av de populära bilmodellerna, vilket ökar förmånsvärdet. Men framför allt ökar månadskostnaden för att fordonsskatten ingår i själv formeln för beräkningen av förmånsvärdet. En förändring som trädde i kraft 1 juli 2018, samtidigt som bonus/malus-systemet infördes.
”Det här kommer säkert som en obehaglig överraskning för många tjänstebilsförare,” säger Ronny Svensson, vd på Ynnor AB.
I den senaste utgåvan av nyhetsbrevet Tjänstebilsfakta har Ronny Svensson beräknat hur mycket högre förmånsvärdet blir med den nya WLTP-skatten, som införs till årsskiftet 2019/2020, jämfört med för tre år sedan.
”För några vanliga tjänstebilsmodeller höjs förmånsvärdet med upp till 30.000 kr om året, eller nästan 2.500 kr i månaden,” konstaterar Ronny Svensson. ”Hos många företags bilpolicys finns inte längre utrymme för de här bilmodellerna. Bilarna har blivit för dyra och koldioxidutsläppen är för höga.”
I tabellen nedan finns några exempel på populära bilmodeller för tjänstebilsförare. Vissa modeller drabbas bara måttligt, som Volvo XC60 D4 medan till exempel Volkswagen Passat Alltrack TDI 240 får ett kraftigt höjt förmånsvärde.
Höjning av förmånsvärde 2016-2020
Bilmodell | kr/månad |
Audi A4 40 TDI | 1.466 kr |
Volvo XC60 D4 | 379 kr |
VW Golf 1,6 TDI | 522 kr |
VW Passat 2,0 TDI | 686 kr |
VW Passat Alltrack TDI 240 | 2.422 kr |
Källa: Ynnor/Skatteverket.