Ska BMW våga sig på ”den engelska patienten” igen?

BMW har gott om kapital och kan inte växa mer inom sina segment. Därför borde BMW köpa upp Jaguar Land Rover – något båda parter skulle tjäna mycket på.
Annons

Bilindustrin står inför enorma utmaningar när man ska utveckla elektriska, självkörande fordon. Det kräver mångmiljardsatsningar och därför har vi sett flera försök till samgående och samarbeten.

Bara de stora jättarna kommer att överleva stålbadet, anser analysföretaget Sanford C. Bernstein i en rapport som redovisas av nyhetsbyrån Bloomberg. ”Vi behöver prata om Jaguar Land Rover” skriver man och tycker att BMW AG borde köpa de brittiska premiumtillverkarna av indiska Tata Motors.

”BMW är överkapitaliserade och har för mycket pengar i kassan,” skriver analysföretaget. ”Man (BMW) har nått sin gräns för tillväxt när det gäller produkter och varumärken.”

Det naturliga steget för BMW är därför att låta pengarna arbeta och köpa fler varumärken. Samtidigt står Jaguar Land Rover, JLR, inför stora utmaningar med minskade intäkter och många orosmoln vid horisonten. Handelskonflikten mellan Kina och USA gör framtiden osäker och det kan även en hård Brexit göra.

Eftersom BMW redan driver två brittiska varumärken med produktion i Storbritannien, Mini och Rolls-Royce, vore det naturligt att även inkludera Jaguar Land Rover. Men då krävs det att Tata Motors sväljer sin stolthet och låter BMW genomföra köpet.

Analysföretaget Sanford C. Bernstein uppskattar värdet på Jaguar Land Rover till nio miljarder pund, cirka 110 miljarder kronor. Då skulle BMW AG:s tillverkning växa med ungefär en fjärdedel och omsättningen öka med 20 procent. För JLR skulle det innebära väsentligt lägre kostnader med delad utveckling och gemensamma inköp.

Båda företagen genomför nu besparingar och för JLR:s del är de omfattande med 4.500 anställda som mister sina jobb. BMW och JLR har redan meddelat att man tänker samarbeta kring utvecklingen av nästa generation elbilar.

Ett problem som analysföretaget Sanford C. Bernstein påpekar är att många inom BMW AG fortfarande minns ”den engelska patienten”, det vill säga köpet av Rover Group. Det krävs mod för att våga sig på ett nytt uppköp inom den brittiska bilindustrin.

Rover Group var en sammanslagning med ursprung från tidigare stadsägda British Leyland. Här ingick engelska varumärken som Rover, Austin, Mini och MG samt Land Rover Group och äldre varumärkena som Alvis, Riley, Morris, Wolseley och Triumph. Rover Group såldes till British Aerospace, som i sin tur sålde vidare till BMW 1994. Ford passade på att köpa Land Rover och införlivade sedan Volvo, Aston Martin och Jaguar i PAG-gruppen (Premier Automotive Group). Jaguar Land Rover såldes 2008 till indiska Tata Motors.

BMW underskattade svårigheterna med att driva Rover vidare, däremot lyckades man mycket bättre med Mini. År 2000 gav BMW upp försöken och skänkte bort Rover för tio pund till brittiska Phoenix Group. Ganska billigt för bilfabriker med närmare 50.000 anställda. Inte heller de nya ägarna lyckades skapa någon lönsamhet och Phoenix Group gick i konkurs under skandalartade former 2005 med skulder på cirka 15 miljarder kronor.

Nyhetsbyrån Bloomberg har försökt få kommentarer från de inblandade men båda har avböjt.

 

 
Annons
Annons
Rulla till toppen