Överraskande detaljen i senaste testet: ”Stenåldersmässigt!”

Två tyskar tar sig an Tesla när vi testar mildhybrid mot laddhybrid och el.
Annons

Det har hänt mycket på teknikfronten de senaste åren när det gäller att sänka förbrukningen. En av finesserna som – åtminstone på pappret – ska ge lägre förbrukning även i verklig trafik, och inte bara i testlabbet, är mildhybridtekniken.

När Audi lanserar nya sportversionen av A7 får den dieselmotor och mildhybridteknik i form av 48-voltsteknik med ett litet batteri. Det kan inte driva bilen framåt, men stopp/start-systemet kan aktiveras redan från 22 km/h och i kökörning kan bilen rulla upp till 40 sekunder på el.

Porsche har valt en annan väg med Panamera. I vårt senaste test väljer vi laddhybridversionen med bensin-V6-motor och dubbelkopplingslåda, som ska klara fem mil på eldrift.

Fem mil, fnyser Elon Musk – elbilen Tesla Model S är också med i testet och den ska enligt officiella uppgifter kunna köras över 60 mil på en laddning.

Ryckigt värre

En detalj vi märker direkt i testet av de tre elektrifierade sedanmodellerna är att det bara är elbilen som kan konkurrera när det gäller att smidigt och värdigt sätta av från stillastående.

En så pass grundläggande detalj får faktiskt varken Audi eller Porsche till, trots att de har så många års erfarenhet av drivlinor. Och inte ens när Porschen rullar helt på el klarar den av att framföra passagerarna helt ryckfritt.

”Panamera går visserligen att köra på el, men då går kraften via växellådan vilket ger ack så små men märkbara ryck”, skriver testlaget, och fortsätter:

”Smidigheten vid igångsättning av Model S får både Panamera och S7 att kännas stenåldersmässiga.”

Men både Audi och Porsche har också sina fördelar där Tesla definitivt inte kan konkurrera, trots att Model S nu är uppdaterad med modernare teknik. I vårt test kan du gå igenom alla grenar för att se vinnaren.

• Läs hela testet här!

 
Annons
Annons
Rulla till toppen