Här är biltillverkarnas nya knep – för att lura tjuvarna

Det var länge sedan biltjuvarna krånglade med kofot för att komma över en bilstereo. Dagens tjuvligor använder betydligt mer avancerad utrustning, bland annat för att...
Annons

Det var länge sedan biltjuvarna krånglade med kofot för att komma över en bilstereo. Dagens tjuvligor använder betydligt mer avancerad utrustning, bland annat för att lyssna av och störa ut de trådlösa signaler som bilnycklarna skickar ut för att kommunicera med bilen.

Men nu finns ett nytt knep som många biltillverkare använder sig av och som ska minska risken för den här typen av bilstölder.

Tekniken går ut på att bygga in en rörelsesensor i bilnyckeln. På så sätt vet nyckeln när den bara ligger stilla på ett bord, och då går den in i ett ”passivt läge” utan att kommunicera trådlösa signaler.

På så sätt kan inte biltjuvarna använda nyckelns trådlösa signaler för att öppna den eller köra iväg.

Bättre stöldskyddsbetyg

Ett nytt test av stöldsäkerheten i flera bilar gjort av brittiska Thatcham Research visar att fyra av dem – Audi A6 Allroad, BMW 1-serie, Ford Puma och Volkswagen Passat – alla får bättre betyg eftersom de har den här tekniken inbyggd i nyckeln. Även Volvo XC40 Recharge har tekniken i bilnyckeln, och Toyota RAV4 ska få den inbyggd från modellår 2020, men de modellerna är ännu inte testade av Thatcham Research.

”Avancerad stöldskyddsteknik gör att tjuvar inte kan fånga radiosignalen från din nyckel när du är hemma. När nyckeln är stilla går det helt enkelt inte att kopiera signalen den sänder ut”, skriver Volvo om tekniken.

Det finns dock en detalj som bilägaren bör kolla upp, och det är hur länge det dröjer innan nyckeln slutar kommunicera och går in i ”passivt läge”. Vissa bilar gör det redan efter en eller två minuter medan det kan dröja en halvtimme hos andra.

Den som inte har en bilnyckel med rörelsesensor kan investera i en billig ”ficka” för nyckeln som blockerar trådlösa signaler, en så kallad Faradays bur.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen