Film: Så skapar Singer sina fantastiska Porsche 911-modeller

Älskar du sportbilar och framför allt Porsche 911 så varnar vi för den här filmen. Den kan ge ståpäls, fuktiga ögon och ett våldsamt habegär.
Annons

Vi har skrivit flera gånger om företaget Singer Vehicle Design och deras otroliga, ”återskapade” Porsche 911. Artiklarna har fått många läsare och därför vill vi tips om en ny film på YouTube som beskriver hus Singer bygger sina bilar.

Grundaren och före detta rocksångaren Rob Dickinson blir intervjuad och får berätta mer om sitt företag och sina passionerade medarbetare. Han får bland annat frågan hur det är att driva ett företag där kunderna har fullständigt skyhöga förväntningar på det absolut bästa?

”Ganska stressande, det är det,” säger Rob Dickinson och skrattar lite ansträngt. Det är också ett mödosamt jobb, för ganska exakt ett år sedan byggde Singer sin 100:e 911. Vanliga lär aldrig Singer-Porsche bilarna bli.

Singer Vehicle Design har cirka 120 medarbetare. En Singer-bil tar cirka två år att bygga, från början till slut, vilket omsatt till arbetstimmar blir cirka 4.000. Då kan var och en räkna ut att en Singer-Porsche kostar en del – även om många nog skulle se den som prisvärd oavsett vad det står på fakturan. Varje bil körs in under 40–60 mil innan den slutligen levereras till sin ägare.

Singer har ett långvarigt samarbete med Ed Pink Racing Engines, EPRE. På programmet finns 3,6 eller 3,8 samt 4,0-liters boxermotorer. Beställaren kan välja mellan förgasare eller bränsleinsprutning och även ha synpunkter på kamaxelprofil för att exakt passa körstilen. 4-litersmotorn från Ed Pink ger 395 hk vid 7.200 rpm, med maxvridet 427 Nm vid 6.000 rpm. Sugmotor, givetvis!

 
Annons
Annons
Rulla till toppen