Inte heller Aston Martin kan stå utanför rusningen efter suvar. Redan för fyra år sedan presenterades konceptbilen DBX som då var en lyxig GT-coupé med vissa suv-vibbar, men nu när den produktionsfärdiga bilen är officiell har den ändrat skepnad.
Aston Martin DBX är numera en fyradörrarssuv vilket innebär att konkurrenterna heter Maserati Levante, Bentley Bentayga, Porsche Cayenne och Lamborghini Urus.
Detta blir Aston Martins viktigaste modell under lång tid framöver och den ska finansiera utvecklingen av märkets sportbilar. Sju av tio Aston Martin-ägare har en suv i garaget och självklart vill märket ha en del av den kakan.
”Vi är inte längre bara en sportbilstillverkare”, säger kreativa chefen Marek Reichman till Auto Express.
Aston Martin DBX har aluminiumkaross och vissa delar i kompositmaterial för att sänka vikten. Designintrycket är betydligt ”mjukare” än hos exempelvis Lamborghini Urus och bilen har korta överhäng.
Precis som i de övriga Aston Martin-modellerna är det Mercedes-AMG som står för motorn i form av en uppdaterad dubbelturbo-V8 på 4,0 liter. Här ger den 550 hästkrafter och 700 Nm och 0–100 km/h ska gå på 4,5 sekunder.
Ett ”aktivt” avgassystem ska se till att ljudbilden matchar märkets sportbilsmodeller. Bilen har fyrhjulsdrift och en niostegad automatlåda. En laddhybridversion kan följa senare.
”Det är en bil som kan köras på Nürburgring men som också kan dra mer än 2,5 ton eller köras genom en halvmeter vatten”, säger Matt Becker, chef för kördynamik hos Aston Martin.
Även på insidan kommer tekniken från Mercedes i form av ett infotainmentsystem med 12,3-tumsskärm och digitala instrument framför föraren med en 10,25-tumsskärm. Apple CarPlay är standard. Bilen ska kunna lasta hela 632 liter och baksätet kan fällas 40/20/40.
I Sverige kostar Aston Martin DBX från 2.225.000 kronor – innan köparen kryssat för något av alla paket som finns tillgängliga – vilket är ungefär lika mycket som Bentley Bentayga W12 och Lamborghini Urus.