Det har tidigare ryktats om att fjärde generationen Skoda Octavia RS blir en laddhybrid – något som vi nu kan bekräfta. I ett internt säljdokument finns uppgifter om Octavia RS, liksom de andra modellerna, med datum och andra fakta inför den svenska försäljningen.
Nya Skoda Octavia RS ska erbjudas i tre versioner. Antingen som laddhybrid (245 hk), bensinturbo (245 hk) eller som fyrhjulsdriven diesel (200 hk). En inte allt för vild gissning är att många kommer att välja laddhybriden, om man har möjlighet att ha förmånsbil i tjänsten, då förmånsvärdet lär hamna på en betydligt lägre nivå jämfört med andra modellversioner (efter årsskiftet höjs fordonsskatten för merparten av alla modeller).
Produktionen av fjärde generationen Skoda Octavia startar i den här veckan. Men vi får inte ta del av de första bilarna, svensk försäljningsstart är i vecka 6 och strax därefter börjar de ”svenska” bilarna byggas.
Till sommaren, vecka 25, börjar produktionen av Octavia RS, mildhybriderna och laddhybriderna. Mildhybriderna finns i två effektnivåer, 110 och 150 hk (båda bensin). Förutom i RS ska laddhybriden även byggas som ”vanlig” Octavia, men då med något lägre systemeffekt (204 hk). En gissning är att de första bilarna dyker upp i Sverige under början av hösten.
Senare, i vecka 36, börjar produktionen av gasmodellen TSI 130 G-Tec och den förhöjda samt fyrhjulsdrivna Octavia Scout. Övriga detaljer går att se i bilen nedan.
Enligt Skodas egen prognos är förhoppningen att sälja cirka 5.500 Octavia per år i Sverige. Modellen är mycket viktig för Skoda Sverige och som vi kan se i en av bilderna nedan har man sålt cirka 113.000 Octavia sedan starten 1997.
Får vi tro Skodas analys av marknadsläget blir det laddhybriderna och mildhybriderna som blir storsäljarna under 2020. Till denna grupp räknar man också gasmodellen G-Tec och den fyrhjulsdrivna dieselmodellen med 150 hk.
Eftersom den svenska försäljningsstarten för fjärde generationen Octavia är satt till vecka 6 bör de svenska priserna vara klara inom kort. De är viktiga, inte minst för de ekonomiansvariga som behöver räkna fram en kalkyl för sina anställdas förmånsbilar.
De som kan köra förmånsbil siktar förmodligen in sig på laddhybriden, som förväntat med liknande teknik som hos Golf/Passat med 1,4-liters turbofyra och elmotor som har en angiven systemeffekt på 150 kW (204 hk). De är kopplade till en sexstegad DSG-låda. Batteripaketet rymmer 13 kWh och vi kan förvänta oss en elektrisk räckvidd på runt 60 kilometer enligt WLTP-cykeln.
Skoda Superb iV PHEV presenterades nyligen och har samma drivlina som VW Passat GTE, alltså en 1,4-liters bensinmotor plus en elmotor. Här är systemeffekten 218 hästkrafter och 400 Nm. Batteriet på 13 kWh ger en räckvidd på upp till 5,5 mil enligt WLTP-körcykeln. Svenska priset för Superb iV PHEV börjar vid 420.100 kronor, så Octavia PHEV bör hamna under denna nivå. Uppdaterade VW Passat GTE Sportscombi (laddhybriden) kostar från 458.500 kronor.