Trots elbilssatsningen: Drämmer till med ny V12-lyxbil

Bensinfansen jublar: Maffiga motorn blir kvar.
Annons

Att ställa om stora biljättar till att storsatsa på elbilar kostar mångmiljardbelopp – det är något bland andra Mercedes får erfara just nu.

Ola Källenius, som är vd för Mercedesägaren Daimler, kommer behöva kapa 10.000 jobb över hela världen för att kunna snabba på elbilsomställningen och antalet chefer ska minskas med tio procent.

Vid flera tillfällen har Ola Källenius påpekat hur viktig han tycker elbilsomställningen är. Märket har lanserat flera nya laddhybrider med lång elräckvidd och första nya elbilen, suven EQC, har nu börjat säljas. Han har också förklarat att Parisavtalet är en ”övertygelse” inom Mercedes, och inte bara ett krav.

Men mitt i de vackra orden om eldriften kommer också beskedet att Mercedes ska hålla liv i den bensindrivna V12-motorn i S-klass, uppger GT Spirit. Ola Källenius har bekräftat för sajten att V12-motorn blir kvar i nästa generation S-klass som ska lanseras 2021 – en viktig milstolpe för Mercedes som fortfarande ser S-klassen som märkets flaggskepp.

Att uppdatera den nuvarande V12-motorn för att klara utsläppskraven blir dyrt, men enligt Mercedes är det uppenbarligen värt besväret för att locka V12-sugna lyxbilsköpare runt om i världen.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen