Jaguar ska fixa allvarligaste bristen i elsuven

Det blev inget toppbetyg för Jaguars första elbil I-Pace när vi testade den. Även om många i testlaget blev förälskade av designen och körkänslan kritiserade...
Annons

Det blev inget toppbetyg för Jaguars första elbil I-Pace när vi testade den. Även om många i testlaget blev förälskade av designen och körkänslan kritiserade vi också den långsamma laddningen och framför allt den korta räckvidden.

Längre än 34 mil har vi inte lyckats komma med Jaguar I-Pace i vårt räckviddstest, trots att bilen ska ha en räckvidd på 47 mil enligt den nya WLTP-körcykeln. På vintern var siffran bara 30 mil.

Nu kommer en nyhet som I-Pace-ägarna nog kommer ta emot med öppna armar. Bilen ska få ”upp till åtta procent längre räckvidd” med hjälp av en mjukvaruuppdatering, skriver Electrek.

Det handlar alltså inte om några mekaniska förändringar utan om ny mjukvara. Förändringarna gäller främst hur vridmomentet distribueras i fyrhjulsdriftssystemet och hur mycket kraft hjulen får vid körning i ecoläget.

Även kylsystemet har uppdaterats och därmed kan de aktiva ”flärparna” i grillen hållas stängda längre vilket ger lägre luftmotstånd och längre räckvidd, och batteriet kan numera nå en lägre laddnivå än tidigare ”utan att riskera körbarheten, hållbarheten eller prestandan”, enligt Jaguar. Dessutom förbättras bromskraftåtervinningen.

Uppdateringen blir gratis för alla ägare och måste installeras på en verkstad, men med uppdateringen följer också ett system som innebär att kommande mjukvaruuppdateringar kommer kunna skickas ut till bilarna trådlöst över nätet, som hos Tesla.

Om vi applicerar den på våra egna siffror skulle räckvidden öka från 34 mil som bäst till knappt 37.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen