Här är nya GR Yaris – med 261 hästkrafter

Gazoo Racing har satt tänderna i den oskyldiga småbilen Yaris. Resultatet är ett fyrhjulsdrivet monster med anor från rallyskogen. Och titta på skärmbreddarna!
Annons

En kraftfull trecylindrig turbomotor, en liten och lätt kaross och ett sofistikerat fyrhjulsdriftsystem som kan ställas in efter behag. Det är receptet för Toyotas nya busbil som premiärvisades på Tokyo Auto Salon i Japan under fredagen.

Modellen är signerad Gazoo Racing, alltså Toyotas avdelning för prestandabilar som bland annat också ligger bakom reinkarnationen av Toyota Supra som kom förra året. 

Och på pappret är det en ettrig liten småbil vi har att göra med här. 261 hästkrafter, 360 Newtonmeter, en sexväxlad manuell växellåda, fyrhjulsdrift och en tjänstevikt på 1.280 kilo borde ge körglädje så det räcker och blir över.

Sprinten 0–100 sägs kunna avverkas på 5,5 sekunder, och med ett fyrhjulsdriftsystem som kan skicka hela motorkraften till det ena eller andra hjulparet efter behov lär det inte vara några problem att ställa upp bilen i magnifika bredsladdar längs grusvägarna.

Det är nämligen på grusvägarna bilen har sina rötter, enligt Toyota. Marknadsavdelningen är noga med att lyfta fram modellens samhörighet med bilarna i Toyotas WRC-team, som faktiskt tog hem världsmästerskapet 2019 med Ott Tänak bakom ratten. Men riktigt samma prestandanivå som en rallybil lär nog inte gatbilen ha.

För den som är sugen kommer bilen vara till salu i Sverige någon gång under hösten 2020. Vad den kommer att kosta vet vi inte ännu, men den blir förmodligen mycket billigare än en riktig WRC-bil. Och mer bekväm, dessutom. 

Här är nya GR Yaris – med 261 hästkrafter
Här är nya GR Yaris – med 261 hästkrafter
Här är nya GR Yaris – med 261 hästkrafter
Här är nya GR Yaris – med 261 hästkrafter
Här är nya GR Yaris – med 261 hästkrafter

 

 Läs också:

 
Annons
Annons
Rulla till toppen