Efter att regeringen gav grönt ljus för att införa miljözoner för lättare fordon bestämde sig Stockholms stad för att införa miljözon 2 där luften är som sämst, på Hornsgatan.
Flera kommuner följer resultatet av den nya miljözonen i Stockhom. Men utfallet kan till stor del ligga i händerna på riksdagen. I dag får bara polisen övervaka miljözonen, något som inte är prioriterat för dem.
Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) vill få till en lagändring som gör det möjligt att övervaka med kameror som läser av registreringsskyltarna och låta parkeringsvakter bötfälla bilar som inte uppfyller reglerna. Boten är 1.000 kronor.
Miljözone 2 innebär gäller personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar. För att få köra i miljözon 2 måste fordon med såväl bensinmotor som dieselmotor tillhöra utsläppsklass Euro V eller Euro VI, om de inte klassas som veteranbilar. Drygt en halv miljon fordon drabbas.
Satsningen kostar inledningsvis en miljon kronor där cirka 750.000 går till en informationskampanj och skyltar och resten till mätningar och uppföljningar.