Det sker en jakt inom bilindustrin på låga koldioxidutsläpp. Elektrifiering är en väg som Volkswagen satsar stort på. Men det är inte den enda vägen, framhåller Volkswagens teknikchef Matthias Rabe.
– Se på flygindustrin där alla efterfrågar e-bränslen eftersom elektriska plan inte fungerar om man vill flyga över Atlanten, säger Matthias Rabe i en intervju med brittiska Autocar.
Med e-bränsle syftar Rabe antagligen på biodiesel och HVO, men främst på helt syntetisk bensin och diesel. Han är övertygad om att tillgången på e-bränslen kommer att bli betydligt bättre i framtiden.
E85 och biodiesel fortsatt skattefri om regeringen får bestämma
Samtidigt som Matthias Rabes uttalande kommer meddelar den svenska regeringen att de för samtal med EU-kommissionen om att förlänga skattebefrielsen för biodrivmedel som E85 och biodiesel som går ut vid årsskiftet. Den här typen av drivmedel används främst av kollektivtrafiken.
EU vill dock styra om produktionen från biodrivmedel som baseras på livsmedel som raps och socker till biodrivmedel som produceras av avfall och sopor. Regeringen uppger ändå att de fått positiv respons från EU och kommer inom kort att ansöka om att få förlänga skattebefrielsen för nuvarande biodrivmedel.
auto motor & sport kommenterar:
Det finns inte bara en lösning på miljöproblemen. Det tar tid att bygga ut infrastrukturen för laddning av elbilar och elvägar för lastbilar. Under de närmsta åren kommer vi därför se en flora av olika sätt att minska koldioxidutsläppen.
För vissa är en elbil det bästa valet, för andra en laddhybrid och för en del är e-bränsle den bästa lösningen. Jag tror framförallt att det senare gäller många inom transportsektorn. Men man måste vara uppmärksam på att det är stor skillnad i miljöpåveran mellan olika drivmedel som klassas som förnybara.
/Magnus Fröderberg, reporter