Nybilsförsäljningen halverad i maj: ”Kraftigt negativ påverkan”

Jättekliv för laddbara bilar – Sverige nu trea i Europa.
Annons

Det blev som väntat en mycket tuff månad för nybilsregistreringarna under maj. Tappet mot maj förra året uppgick till hela 50 procent, om man räknar nyregistreringar av personbilar enligt statistisk från Bil Sweden. Men den senaste tidens trend, där laddbara bilar (elbilar och laddhybrider) plockar fler marknadsandelar, fortsätter.

– Andelen laddbara bilar av de totala nyregistreringarna var 21,6 procent i maj, vilket är mer än en fördubbling jämfört med med maj förra året då andelen var nio procent. Hittills i år är andelen laddbara bilar 25,9 procent jämfört med 11,6 procent samma period förra året. Att andelen för maj inte blev högre beror till stor del på att produktionen varit stängd pga Corona och att dessa fordon hade redan innan krisen längre leveranstid och sällan finns i lager. Företag som står för en stor del av köpen av laddbara fordon beställer normalt sina flottor från fabrik. En effekt av den ökade andelen laddbara bilar är att de genomsnittliga koldioxidutsläppen från nya personbilar minskat med 15 procent hittills i år jämfört med samma period ifjol, säger Mattias Bergman, vd på Bil Sweden.

Vi har tidigare skrivit om Bil Swedens förslag för att kick-starta bilmarknaden när smittspridningen avtar. I förslaget ingår bland annat skrotningsersättning på upp till 25.000 kr, förlängd nedsättning av förmånsvärdet för tjänstebilar samt tidigareläggande av offentlig upphandling av fordon.

– En viktig åtgärd i kick-start programmet är att regeringen snarast lämnar besked om att nedsättningen av förmånsvärdet för elbilar, bränslecellsbilar, laddhybrider och gasbilar förlängs från årsskiftet. Tjänstebilsmarknaden är viktig för att snabba på introduktionen av ny teknik, som t.ex. elektrifiering, på marknaden. Slopas nedsättningen finns det en stor risk att marknaden för laddbara bilar stannar av, säger Mattias Bergman.

Sverige trea i Europa i andel laddbara bilar

– Under det första kvartalet i år hade Sverige den tredje högsta andelen laddbara bilar i Europa efter Norge och Island. Sverige passerade därmed den tidigare trean Nederländerna. En anledning till att Nederländerna tappat tredjeplatsen till en femteplats är att man fr.o.m. i år höjde förmånsbeskattningen av elbilar. Det visar på vikten av att vara uthållig och inte försämra de styrmedel som finns för att stimulera introduktionen av laddbara bilar på marknaden, avslutar Mattias Bergman.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen