Handlaren: ”Jag vet inte vad mekatronik är”

En bilhandlare har sålt en begagnad bil med dubbelkopplingslåda. Efter bara 700 mil slutade lådan i bilen att fungera. Mekatroniken behöver bytas och den nya ägaren kräver att handlaren ska stå för kostnaden. Handlaren vet däremot inte vad det är för något och ber MRF:s expert om råd.
Annons

En handlare har nyligen sålt en begagnad VW Golf i ”mycket bra” skick. Bilen är utrustad med en så kallad DSG, dubelkopplingslåda.

Men, efter att den nya ägaren bara hade hunnit köra cirka 700 mil sedan leveransen slutade växellådan att fungera.

Ägaren har lämnat in bilen på en auktoriserad verkstad och fått en offert på byte av mekatroniken.

”Jag vet inte vad det är, men det är väldigt mycket pengar i denna affär”, skriver handlaren till MRF:s expert.

Ägaren hävdar att kommunens konsumentvägledare sagt att allt som är inom sex månader klassas som ursprungligt fel och ska betalas av säljaren.

”Vi sålde bilen med en tre månaders trafiksäkerhetsgaranti och hävdar att den inte täcker detta fel”, skriver handlaren.

Handlaren:
Klaus Silfvenius är ansvarig för frågor gällande bilhandel hos MRF.

MRF-experten till handlaren: ”Inget som kan uppstå plötsligt”

Tråkigt att ni hamnat i tvist. Ärendet är inte helt ovanligt men samtidigt rätt enkelt. För det första måste vi skilja på garanti och reklamationsrätt.

Garantin är ett löfte från dig som har sina begränsningar.

Sedan har vi reklamationsrätten som är lagstadgad i konsumentköplagen, den gäller alltid. Till konsumentköplagen har Konsumentverket satt upp ett antal regelverk som styr tolkningen.

En generell bedömning är att alla fel som uppkommer inom sex månader bedöms som ursprungliga, det vill säga att de fanns vid leveransen men med reservationen att felets art, typen av fel, rimligen ska kunna ha varit ursprungligt.

Klaus Silfvenius, ansvarig för frågor gällande bilhandel hos Motorbranschens Riksförbund (MRF)

 

Handlaren:
Wiggo Björck är reporter på auto, motor & sport.

Mekatroniken är vad som växlar åt dig

Det är inte lätt att sälja bil idag när bilar blivit så tekniskt avancerade. Det måste man ändå vara ödmjuk inför. Det är inte så konstigt att handlaren inte hunnit hänga med i svängarna och vet vad mekatroniken på en dubbelkopplingslåda är för något.

För att veta det måste man också förstå lite om hur en dubbelkopplingslåda (eller DSG som just VW kallar det) fungerar. Det är en typ av växellåda med en rad fördelar, men också nackdelar.

Kort och gott har en DSG två stycken kopplingar: en för udda växlar och en för jämna. Det hela funkar lite som en gammal förväljarlåda, en typ av manuell låda från 1930-talet. Precis som en sådan ”väljer” en DSG växel på förhand innan den läggs i och den är på så vis alltid redo när det är dags att växla upp eller ned.

Själva växlandet sker genom att kopplingen för det aktiva växelsetet ”trampas ur” och det andra kopplas i. Lite som om det fanns två kopplingspedaler på bilen. Du som kan köra med manuell växellåda kan också jämföra det med hur du släpper upp kopplingen med vänsterfoten och sedan trycker på gasen med höger.

Som tur är slipper du som förare hantera fyra pedaler, särskilt när minst en av de båda kopplingspedalerna då hade behövt tryckas ner hela tiden. Istället sköts kopplingarna, förväljandet och växlandet åt dig av en enhet som sitter på växellådan, mekatroniken.

Mekatroniken består av både mekanik och elektronik, därav namnet. En del modeller av dubbelkopplingslådan är egentligen elektrohydrauliska, men enheten på dessa kallas ändå för mekatroniken. Det är mekatroniken som tar emot kommandon från bilens styrdon och sedan utför dem.

Mekatroniken är känslig för höga temperaturer. Om man lyckas överhetta lådan kan det leda till att mekatroniken packar ihop på ett eller flera vis. I dagens reservdelsbytarkultur på verkstäderna är det då dags att byta ut hela enheten vilket blir dyrt.

Det är inte ovanligt att bilar med dubbelkopplingslådor som till exempel använts för att dra för tunga lass (särskilt i uppförsbacke) behöver byta mekatroniken. Men, även den som sitter och krypkör en lätt lastad bil för mycket kan råka ut för det.

auto motor & sport har tidigare publicerat en guide för hur du kan undvika att förstöra en bils dubbelkopplingslåda. I den ligger fokus på att minimera kopplingsslir, som leder till just överhettning och att kopplingarna slits ut i förtid. Men, det kan även leda till att mekatroniken strular.

I just det här fallet som handlar om en begagnad bil är det lite klurigt. Det krävs inte någon längre sträckas körning för att överhetta en dubbelkopplingslåda ett par gånger, så 700 mil säger inte så mycket.

Det är också svårt att bedömma skicket på mekatroniken om växellådan fungerar i stunden, förutom möjligen hos en auktoriserad verkstad som kan kolla i bilens dataloggar och verkstadshistoriken efter tidigare fel.

Om det gjorts av den här handlaren vid inbytet av Golfen framgår inte. Jag har däremot själv arbetat på märkesverkstad tidigare och då har samtal från handlare som velat begära ut sådan historik hört till vardagen.

Det är i alla fall inte alls omöjligt att bilköparen i det här fallet inte följt alla råd i guiden. Är man van att köra med en traditionell automatlåda som kan krypköra hela dagen lång kan man lätt göra fel när man sätter sig i en bil med dubbelkopplingslåda för första gången.

Wiggo Björck, reporter på auto motor & sport

Läs fler frågor och svar från Klaus Silfvenius och MRF:s expertpanel här på Motorbranschens sajt

 
Annons
Annons
Rulla till toppen