Totalt suv-stopp för Mitsubishi i Europa – redan i september

Mitsubishis reträtt från den europeiska marknaden kommer tidigare än trott. Redan i september kommer märkets suvmodeller Outlander, ASX och Eclipse Cross sluta tas in i Europa. Generalagenten i Sverige ska ha Outlander laddhybrider på lager för att täcka "knappt ett års försäljning".
Annons

Mitsubishi Motors ska som tidigare rapporterats lämna de europeiska och amerikanska bilmarknaderna för att fokusera på det mer lönsamma Sydostasien. Bakom beslutet ligger ett tufft ekonomiskt läge, med en stundande brakförlust för helåret 2020 på 13 miljarder kronor.

Planen ska enligt Mitsubishi vara att fortsätta sälja de nuvarande modellerna i Europa tills de ersätts av nya – som inte kommer tas in.

Det visar sig nu att det kommer ske så tidigt som i september, i alla fall för suvmodellerna Outlander, ASX och Eclipse Cross, enligt uppgifter publicerade i branschtidningen Auto News.

Mitsubishi Outlander laddhybrid, som har varit både Europas och Sveriges mest sålda laddhybrid i flera år, börjar bli gammal trots flera modelluppdateringar sedan lanseringen 2013. Innan nyheten om att Mitsubishi skulle lämna Europa kom gick Mitsubishi Motors USA ut med att nästa generation av modellen ska visas under nästa år.

Totalt suv-stopp för Mitsubishi i Europa – redan i september
Anna Ulfvin, vd för MMC Bilar Sverige AB som är generalagent för Mitsubishi i Sverige.

Generalagenten: Planerat sedan tidigare

Att Outlander och ASX ska sluta tillverkas i september är ingen nyhet, menar Anna Ulfvin, vd för svenska generalagenten MMC Bilar Sverige AB, som ingår i SC Motors-gruppen. Modellerna, som bygger på samma plattform, var planerade att sluta tillverkas då sedan tidigare.

– Innan lanseringen av nya Outlander skulle det dröja ett antal månader vilket har gjort att vi har tagit hem bilar för att kunna lagerhålla dem, säger Anna Ulfvin till Recharge.

Det märks i Bil Swedens statistik över nyregistreringar. Mellan januari och juli 2020 har 1.774 Mitsubishi Outlander laddhybrider registrerats.

– Vi ser att vi har tillräckligt med bilar för knappt ett års försäljning, fortsätter Anna Ulfvin.

Mitsubishi har drabbats hårt av det tuffare ekonomiska läget på grund av coronapandemin, tillägger hon.

– Vi har en stor kundbas i småföretag som har valt att pausa sina nybilsköp så vi har minskat vår försäljning av PHEV rätt så dramatiskt på grund av corona.

Det övriga modellprogrammet som består av suvarna ASX och Eclipse Cross samt pickupen L200 och småbilen Space Star är ”inga volymmodeller” för Mitsubishi Sverige enligt Anna Ulfvin och har heller aldrig varit det.

– Det är extremt små volymer vi säljer av dem bilarna.

Försäljningen av Outlander laddhybrid ska däremot ha återhämtat sig något de senaste månaderna när det kommer till privatleasing, enligt Anna Ulfvin.

Dessutom har man omkring 160 exemplar av den nya generationen av Space Star på väg med båt till Sverige. Pickupen L200, som endast erbjuds med dieselmotor, fortsätter tas in ”enligt den produktionsplan vi har lagt”, säger Anna Ulfvin.

Hur ser planen ut efter att lagret med Outlander laddhybrider sålt slut då? Det kan Anna Ulfvin inte svara på idag eftersom man fortfarande väntar på ett besked från Mitsubishi i Japan om vad utträdet ur Europa ”de facto” betyder. Tills dess håller man sig till tidigare planer och ”ingenting förändras” angående varken försäljning, marknadsföring eller relationen med återförsäljarna.

– Det vi säger är att för närvarande har vi ett lager av Outlander PHEV som motsvarar knappt ett års försäljning, säger hon till Recharge.

5 års garanti och reservdelar i 10 år framöver

Trots att Mitsubishi lämnar Europa kommer märkets 5 åriga nybilsgaranti fortsätta gälla, säger Anna Ulfvin. Likaså ska Mitsubishi-ägare kunna köpa reservdelar fram tills deras bilar är 10 år gamla.

– När en kund köper en ny bil så gäller 5 års-garantin oavsett om det är vi eller någon annan som är distributör i Sverige. Det är självklart att garantierna gäller under hela garantitiden. Sen har Mitsubishi Europa alltid varit tydliga med deras policy att när de har en utgående modell, oavsett vilken tidpunkt den är utgående, så gäller 10 års försörjning av reservdelar, säger Anna Ulfvin till Recharge.

 

 
Annons
Annons
Rulla till toppen