Så skräddarsys Ford Mustang Mach-e för svenska vägar

Ford menar att det är viktigt att den kommande elbilen Mach-e är värdig sitt Mustangemblem. Det innebär att fjädringen på Mustang Mach-e kommer att skilja...
Annons

Ford menar att det är viktigt att den kommande elbilen Mach-e är värdig sitt Mustangemblem. Det innebär att fjädringen på Mustang Mach-e kommer att skilja sig, beroende på var bilen säljs. I USA är vägarna i mångt och mycket raka och breda, medan det europeriska vägnätet är betydligt slingringare. För att fungera på båda platser har Ford bestämt sig för att skräddarsy Mustang Mach-e för olika marknader.

För att anpassa bilen till Europa använder Ford sig av testanläggningen i Belgiska Lommel för att optimera allt från Mach-e:s fjädring, styrning till drivlina och förarassistanssystem. 

– Med dagens teknik kan vi skräddarsy en bil i den virtuella världen så att redan våra tidiga prototyper är väldigt nära att leverera den riktigt riktiga karaktären, men de där viktiga, sista tio procenten kan man bara få till ute på vägen, säger Geert van Noyen, ansvarig för fordonsdynamik på Ford Europa. 

Ford har dessutom varit ute på en testkörning i elbilsstinna Norge. Där genomförde man ett räckviddstest, på den 48 mil långa sträckan mellan Oslo och Trondheim. När den var avklarad hade Mustang Mach-e forfarande 14 procent kvar av batteriet.

Också laddningshastigheten har förbättrats en del – närmare bestämt med 30 procent. I snitt ger tio minuters snabbladdning på en Ionityladdare laddning för 119 kilometers körning, med extended range-batteriet och bakhjulsdrift, skriver Ford i ett pressmeddelande. 

Ford Mustang Mach-e Sverigelanseras i början av nästa år. De svenska priserna kommer att offentliggöras inom kort. Det blir spännande.

 

 
Annons
Annons
Rulla till toppen