Ford Puma ST drivs av en 1,5-liters bensintrea på 200 hästkrafter som sprintar 0–100 kilometer i timmen på 6,7 sekunder.
För att få ner kraften i backen är Puma ST Fords första suv med differentialbroms. Den ska förbättra styrningen i kurvor och minimera understyrning. Systemet fördelar motorns vridmoment till hjulet med bäst grepp.
Styrning är 25 procent snabbare och bromsarna 17 procent större jämfört med en standard-Puma. För att förstärka den sportiga upplevelsen har Ford Puma ST aktiv avgasventilsteknik förstärker förstärka det trecylindriga motorljudet.
För att hålla nere förbrukningen vid vardagskörning har kan motorn stänga av cylindrar och ventiler. Tekniken kan sätta på eller stänga av en cylinder på 14 millisekunder, vilket är 20 gånger snabbare än en blinkning.
Puma ST är utrustad med extra spoiler både fram och bak för att öka marktrycket och därigenom förbättra väghållningen.
Pris och leveranstid kommer att meddelas senare.