Därför slutar Audi med bensin- och dieselmotorer

Volkswagen-ägda Audi kommer inte att utveckla några nya förbränningsmotorer, avslöjar vd Markus Duesmann i en ny intervju.
Annons

Märket med de fyra ringarna har upphört med all utveckling av nya förbränningsmotorer. Det avslöjar märkes-vd:n Markus Duesmann i en ny intervju med Frankfurter Allgemeine Zeitung.

– Vi kommer inte längre utveckla nya förbränningsmotorer utan vi kommer att anpassa våra befintliga motorer till nya utsläppskrav, säger han till tidningen.

Anledningen är det EU-förslag för de kommande Euro 7-utsläppsreglerna som presenterades i vintras. Förslaget har kritiserats hårt av i synnerhet den tyska bilindustrin vars branschorganisation kallat kraven för ”tekniskt omöjliga” att uppnå med en förbränningsmotor – och att reglerna därför skulle innebära ett förbud.

– EU:s planer på ännu striktare utsläppsregler är en enorm teknisk utmaning som samtidigt har väldigt liten klimatnytta. Det sätter extrema restriktioner på förbränningsmotorn, säger Markus Duesmann till FAZ.

Han specificerar inte när Audi kommer sälja sin sista bil med en förbränningsmotor. Istället pekar han i intervjun på att det fortfarande finns världsdelar där energitillgången är dålig och laddinfrastrukturen är mindre utvecklad. Därför kommer Audi att sälja förbränningsmotorer i många år framöver, om än av samma slag som man erbjuder idag.

Duesmann sa också i oktober att Audis kunder ”älskar diesel” och att märket därför kommer att fortsätta erbjuda motortypen framöver. Dock satsar man samtidigt stort på elbilar – 2025 har Audi satt som mål att ha 20 helt eldrivna modeller i sitt utbud. Härnäst på väg ut är kompaktsuven Audi Q4 e-tron.

Därför slutar Audi med bensin- och dieselmotorer
Akrivfoto: Le Mans-prototypen Audi R18 TDI:s turbodiesel-V6:a testas på motorbänk 2011.

Allt fler tillverkare slutar med förbränningsmotorn

Även Daimler har tagit samma beslut som Audi, fast mycket tidigare. Redan 2019 sa utvecklingschefen Markus Schäfer att Mercedes-ägaren slutar utveckla nya förbränningsmotorer. Den nya ”FAME”-motorfamiljen som lanserades 2016 ska bli Mercedes sista.

Också Volvo lär ha slutat med utvecklingen eftersom märket ska bli helt elektriskt senast 2030.

Spelar förbränningsmotorn på sista refrängen? Inte enligt Audis koncernkollegor Porsche som tagit över Audis tidigare projekt med syntetiska ”e-bränslen” som tillverkas av förnyelsebar el och uppsamlad koldioxid. Även BMW har investerat i tekniken.

Idén att använda förnyelsebara bränslen i personbilar har dock fått kritik från bland annat den gröna tankesmedjan T&E och Markus Schäfer som båda menar att det vore ”slöseri” när det snarare behövs för att göra världens flyg- och båttransporter mer hållbara.

Syntetbränslen är i dagsläget mycket resurskrävande att tillverka, något som lär speglas i literpriset om de lanseras kommersiellt. Enligt en rapport beställd av T&E behöver en yta motsvarande hela landet Danmark täckas med vindkraftverk för att Europas transportbehov ska kunna täckas av syntetbränslen.

Annons
Annons
Rulla till toppen