Volvos logotype görs om – blir könsneutral

Volvos logotype visar sedan 1927 marstecknet, en symbol för styrka och manlighet. Nu blir det ändring. "Vi är lika mycket ett varumärke för kvinnor och det ska återspeglas i logotypen", säger Hans Samuelsson, vd för Volvo Cars.
Annons

– Politisk korrekt har blivit ett skällsord, men för oss är det en väg till framgång. Genom att vara inkluderande kan vi locka kunder som inte känner sig välkomna hos andra bilmärken med väldigt manlig framtoning, säger vd Hans Samuelsson, som dagen till ära bär nagellack i regnbågsfärger.

I och med att Volvo tar över bilförsäljningen från bilhandlarna kan Volvo ta ett starkare grepp om hela försäljningsupplevelsen. Målet är att alla ska känna sig välkomna.

– Försäljningen flyttar allt mer till nätet, men vi kommer också ha olika platser där vi får ett möte med kunden öga mot öga. Det kan vara fasta showrooms i storstäder och tillfälliga popup-stores, exempelvis på Pridefestivalen, berättar Hans Samuelsson och fortsätter:

– Bilförsäljare upplevs ofta som ointresserade, stroppiga eller lismande. Vi kommer att rekrytera helt andra typer av personer, inte typiska säljare. Det kommer att vara personer som du gärna sitter i myshörnan och dricker chai-te med, givetvis ekologiskt odlat och rättvisemärkt.

Runt om i världen har Sverige blivit sinnebilden för det politiskt korrekta samhället. Som biltillverkare gäller det att få en unik identitet, att associeras med positiva saker.

– Vi har sedan länge förknippats med säkerhet. Vi känner att politiskt korrekt ligger nära och kan förenas med säkerhet. Alla attraheras givetvis inte av detta, men vi är ändå inte förstahandsvalet för den som vill ha en sportig bil att förstärka sin manlighet med. Vi är ett nischmärke som nu får en tydligare identitet, säger marknadsdirektören Lovisa Fotriktig.

På Volvos pressträff på Södermalm medverkade representanter från Feministiskt Initiativ som sett till att marknadsföringen är genuscertifierad.

– Volvo är det första uttalat feministiska bilmärket, och det kommer att tilltala alla våra partimedlemmar, säger Tova Vadmal (FI).

I arbetet med att förändra varumärket kommer Volvo att samarbeta med artisten Thomas Di Leva

– Hans breda kärlek till människorna är samma som vår. Tänk om vi kunde ge en rymdblomma till alla våra älskade kunder, säger Lovisa Fotriktig.

Från och med den 1 april kommer Volvos nya könsneutrala logotyp att användas. För vissa tillfällen kommer en regnbågsfärgad variant att finnas.

Annons
Annons
Rulla till toppen