Den 1 april 2021 ändrades bonus/malus-systemet. Elbilar får nu 70.000 kronor i klimatbonus, vilket är 10.000 kr mer än tidigare.
Laddhybrider kan få upp till 45.000 kronor i klimatbonus, men gränsen för att överhuvudtaget få bonus sänks till 60 gram koldioxid per km. Det innebär att en del stora suvar blir utan bonus.
Malusskatten kickar in vid 90 gram koldioxid per km och kostar nu 25 kronor mer per koldioxid per km.
En Volvo V60 B4 som går på bensin och släpper ut 153 gram CO2/km får en höjd årlig fordonsskatt från 5.441 kronor till 7.676 kronor.
72 procent fler bilar i mars
För att slippa undan den högre skatten har många bilhandlare beställt hem lagerbilar som registrerats före den 1 april. Detta har lett till ett nytt ett nytt rekord.
– I mars registrerades 47.460 nya personbilar, vilket är en ökning med 71,7 procent jämfört med samma månad i fjol. Det är rekordnotering för mars, säger Mattias Bergman, vd på Bil Sweden.
Det skedde många nyregistreringar under hela våren, en ökning med 37,4 procent jämfört med samma period 2020. Då drabbades mars månad av en viss sänkning på grund av pandemin.
Fler laddhybrider och färre elbilar
Trots att vanliga bensin- och dieselbilar får en kraftig skattehöjning den 1 april har antalet sådana bilar minskat jämfört med 2020.
– Under mars månad ökade nyregistreringarna av laddhybrider med nära 212 procent samtidigt som elbilarna minskade med 13 procent, säger Mattias Bergman.
Av detta kan man dra flera slutsatser:
1. Efterfrågan på icke laddbara-bilar är låg.
2. Elbilsköparna vill vänta in den högre bonusen.
3. Köpare av laddhybrider ville passa på innan bonusen sänktes.
Den 1 juli 2021 höjs förmånsskatten rejält för de flesta bilar. Därför kommer vi antagligen se en fortsatt hög bilförsäljning fram till halvårsskiftet. Därefter väntas nybilsförsäljningen minska kraftigt eftersom företagsbilar står för en stor andel.
– Vi bedömer att försämringarna av nu beslutade styrmedel gör att ökningstakten av laddbara fordon kommer att avta efter 1 juli och att Sverige får svårt att nå klimatmålen om inte justeringar görs, säger Mattias Bergman.
Nyregistreringar i mars
|
mars 2021
|
mars 2020
|
Förändring %
|
Personbilar
|
47.460
|
27.649
|
+ 71,7 %
|
Andel laddbara personbilar
|
37,0 %
|
28,2 %
|
+ 30,7 %
|
Varav:
|
|
|
|
Laddhybrider
|
14.933
|
<4.790
|
+ 211,8 %
|
Elbilar
|
2.609
|
3.004
|
– 13,1 %
|
10 i topp – samtliga personbilar
|
Modell
|
mars 2021
|
mars 2020
|
%
|
1.
|
VOLVO S/V60
|
4.188
|
2.313
|
81,06
|
2.
|
VOLVO XC40
|
2.793
|
1.067
|
161,76
|
3.
|
VOLVO XC60
|
2.713
|
784
|
246,04
|
4.
|
TOYOTA RAV 4
|
1.497
|
187
|
700,53
|
5.
|
VOLVO S/V90
|
1.685
|
862
|
95,47
|
6. |
KIA CEED
|
1.292
|
413
|
212,83
|
7. |
KIA NIRO
|
1.213
|
657
|
84,62
|
8. |
VW TIGUAN
|
1.176
|
589
|
99,66
|
9. |
VW PASSAT
|
989
|
853
|
15,94
|
10. |
VW T-ROC
|
699
|
205
|
240,97
|
10 i topp – laddbara bilar
|
Modell
|
Typ
|
2021
|
2020
|
1.
|
VOLVO XC60N LADDHYBRID
|
Laddhybrid
|
1.335
|
155
|
2.
|
VOLVO S/V60 LADDHYBRID
|
Laddhybrid
|
1.385
|
812
|
3.
|
TOYOTA RAV 4 5-D
|
Laddhybrid
|
1.090
|
0
|
4.
|
KIA CEED SW PLUG-IN HYBR
|
Laddhybrid
|
846
|
63
|
5.
|
VOLVO XC40 LADDHYBRID
|
Laddhybrid
|
1.170
|
156
|
6.
|
KIA NIRO PLUG-IN HYBRID
|
Laddhybrid
|
759
|
342
|
7
|
TESLA MODEL 3
|
El
|
1.192
|
1.084
|
8
|
WV PASSAT GTE
|
Laddhybrid
|
418
|
428
|
9
|
BMW 530E
|
Laddhybrid
|
406
|
27
|
10
|
VOLVO S/V90N LADDHYBRID
|
Laddhybrid
|
382
|
147
|