Mercedes vägrar leverera bilen: ”Jag som kund ska inte ta smällen!” (Uppdaterad)

Demobilsköpet från Mercedes-agenten Hedin Bil i Uddevalla blev inte som tänkt för läsaren.
Annons

Att köpa en demobil är inte sällan ett smart val för den som är ute efter en ny bil till ett lägre pris. Miltalen är ofta låga och likaså åldern – samtidigt som utrustningsnivån är hög.

”Du får helt enkelt en nästan ny bil för en lägre peng”, skriver bilåterförsäljaren och generalagenten Hedin Bil på sin sajt under rubriken ”Gör en bra deal”.

En bra deal är just vad läsaren Robert och hans flickvän hoppades att de gjort när de i april skrev på köpeavtalet för Hedin Bil Uddevallas Mercedes-Benz GLE 350 de demobil. Samma modell som vi på ams-redaktionen tidigare rekommenderat varmt, och inte bara för att den som laddhybrid slagit rekord i vårt räckviddstest.

Med tanke på att Mercedes infört fasta priser i Sverige och Hedin Bil inte längre är en återförsäljare utan en så kallad ”agent” åt märket var det också det enda sättet att få ned priset.

Uppdatering måndag 26 juli: Sedan artikeln skrevs har Mercedes-Benz Sverige kommit med en respons som går att läsa längre ned.

I avtalets fält för leveransdatum skrev dock säljaren ”Enligt senare överenskommelse”. Inget konstigt, kanske, en bilhandlare (eller agent) vill trots allt inte stå utan demobil och Hedin ville därför vänta till de fått den nya.

Senare kom de överens skriftligt om ett datum i september då en ny GLE demobil skulle komma. I ett senare sms ändrade säljaren sig, men åt rätt håll; ”Har fått bekräftat att leveransdatum blir nån gång i augusti i stället (sic) för september”, lyder sms:et till Robert.

”Är inte avtal till för att följas?”

Nu, i mitten av juli, kontaktar Robert upprört oss på ams-redaktionen. Hedin Bil har passat på leveransen – den sker nu istället tidigast i februari 2022. I enlighet med konsumentköpslagen har de därför erbjudit Roberts flickvän att kostnadsfritt häva köpet. Men det vill de inte.

– De har bemött mig otroligt dålig, när jag ringer kundtjänst så bemöter de mig med tystnad och säger att de inte kan göra något. Hedin Bil skyller på Mercedes och de kan inte göra något heller. Är inte ett avtal till att följas? De har till och med bekräftat leveranstiden. Jag hatar att vara en sådan sur gubbe men jag vill att avtalet följs! säger Robert till ams.

I en korrespondens ams tagit del av skyller försäljningschefen på Hedin Bil Uddevalla på komponentsbrist. Han menar att de inte kan leverera GLE:n till Roberts flickvän förrän de fått in en ny demobil – trots att de lovat.

– Alla demobilar är låsta till sin demoperiod som i detta fallet tyvärr förlängts med anledning av dagens situation med bland annat pandemi och brist på komponenter från underleverantörer. Kommer inte ersättningsbilarna in förlängs den befintliga demobilen. Demobilarna släpps alltså inte i förtid, då skulle hallarna stått tomma och ingen provkörning kunnat erbjudas. Som det står i köpeavtalet, Leveransdatum: ”Enligt senare överenskommelse”, skriver försäljningschefen.

I ett separat mejl till Robert förtydligar chefen även att bilen hans flickvän skrivit köpavtal för ägs av Mercedes-Benz som tagit beslutet om förlängningen.

Global chipkris

Sedan början av året brottas i princip samtliga biltillverkare med en stor brist på halvledarmaterial till datorchippen som används i deras bilar. Bland annat har Volvo tidigare tvingats hålla Torslandafabriken stängd och man har också erbjudit sina kunder att välja bort vissa säkerhetssystem för att få en snabbare leveranstid.

En sökning på olika svenska säljsidor på nätet ger bilden av att just Mercedes-Benz GLE är särskilt drabbad; Ingen av annonserna förutom den för Hedin Bil Uddevallas demobil har både ett giltigt registreringsnummer och foto på bilen – båda tecken på att de inte finns i lager.

Mercedes väntas dessutom om inte allt för länge visa en ansiktslyft GLE inför 2022. Det faktumet lär redan nu minska suget att ta in fler 2021-bilar som demobilar hos agenterna.

Att något av detta ska påverka Robert och hans flickvän som kunder är dock helt fel, tycker Robert.

– Om deras bilhallar blir tomma så är det ett problem de får lösa, exempelvis genom att beställa nya bilar tidigare eller att kanske inte sälja de gamla innan de vet när de får in nya? Jag som kund ska inte ta smällen för att de gjort fel och sålt bilarna, säger han.

Mercedes: ”Lång leveranstid även på kundsålda bilar”

Ams har sökt både försäljningschefen på Hedin Bil Uddevalla och generalagenten Mercedes-Benz Sverige utan att få några svar innan publiceringen av denna artikel. Efter publiceringen fick vi dock tag på en talesperson på generalagenten.

– Det stämmer att det är på grund av komponentbrist. Resterande del av avtalet är inget vi är inblandade i, det är något som Hedin Bil får svara på, säger Charlotta Letsikas, pr- och kommunikationschef på Mercedes-Benz Sverige, till ams.

Hon bekräftar att Mercedes valt att förlänga demobilsavtalen på grund av att nya demobilar inte kan levereras till agenterna. Om det gäller alla Mercedesmodeller, bara laddhybriderna eller specifikt GLE kan hon dock inte svara på i dagsläget.

– Jag kan inte svara på om det gäller alla men jag vet att det gäller vissa. I detta fallet så produceras GLE också i USA och är väldigt populär så vi har lång leveranstid även på kundsålda bilar, säger Charlotta Letsikas till ams.

Därför har man nu inga GLE alls som lagerbilar och de som tas in i Sverige beställs direkt till kund.

Annons
Annons
Rulla till toppen