SSC pudlar: Tuatara slog aldrig något hastighetsrekord

Den amerikanska tillverkaren gör en pudel: hypersportbilen Tuatara slog aldrig något hastighetsrekord ifjol.
Annons

Bättre sent än aldrig, får vi nog säga om amerikanska SSC North Americas senaste uttalande i den utdragna röran kring deras hypersportbil Tuataras påstodda hastighetsrekord från oktober 2020.

Företaget och dess grundare Jerod Shelby (ingen relation till Caroll) har nu nämligen till slut gått och ut och gjort en pudel, 9 månader senare. Det var precis som skeptikerna misstänkte: den 1.775 hk starka Tuatara kom aldrig upp i 532,7 km/h (331 mph) under körningen i Nevadaöknen.

SSC har tidigare försvarat sitt rekord och hävdat dess äkthet, trots att flera oegentligheter pekats ut i videorna på körningen. I november gick Jerod Shelby dock ut i en video där han medgav vissa egna tvivel. Därför lovade han att SSC skulle köra om sitt rekordförsök på nytt för att rentvå sig.

Sedan dess har SSC:s olycka hållt i sig. Det nya rekordförsöket i januari blev en besvikelse, då man bara bemäktade en bekräftad toppfart på 455 km/h. I maj följde nästa bakslag då den rödsvarta Tuataran (chassinummer 001) på bild ovan skadades allvarligt i en olycka. Sedan dess har det varit tyst.

Så under torsdagen denna vecka gick företaget till slut ut och pudlade helt.

– Om det inte tydliggjorts hittils skulle vi vilja erkänna officiellt att vi inte nådde upp i de ursprungligen påstodda hastigheterna på 331 mph (532,7 km/h) och 301 mph (484,4 km/h) i oktober 2020, skriver företaget i inlägget.

Men ve den som ger sig. SSC ska nu arbeta för att man i alla fall ska kunna nå förbi den så kallade 300 MPH-barriären (som även Bugatti inofficiellt slagit hål på) på ett ”transparent, officiellt och otvivelaktigt” sätt.

Annons
Annons
Rulla till toppen