Personbilstillverkaren Volvo Cars och lastbils- och busstillverkaren (med mera) Volvo Group byter nu till en gemensam grafisk profil för att visa på företagens gemensamma historia, rapporterar Teknikens Värld.
Bytet kommer samtidigt som de båda bolagens kinesiska ägare, Zheijang Geely, sägs förbereda en börsnotering av Volvo Cars inom kort. Geely äger sedan 2017 även en majoritetsandel i lastbilstillverkargrenen AB Volvo och de två har sedan dess åter börjat närma sig varandra. För den som håller räkningen är det nu 22 år sedan Volvo Cars knoppades av och såldes till amerikanska Ford.
Den nya loggan är fortfarande lik den gamla men grafiskt simplare utan någon 3D-effekt. Även flera andra tillverkare har den senaste tiden bytt till ”platta” logotyper som funkar bättre digitalt; Exempelvis har Volkswagen, BMW, Kia, Renault, Dacia och Nissan också gjort det.
På sätt och vis är Volvos logga nu mer lik den ursprungliga från 1927 som prydde grillen på företagets första bil, ÖV4.
Det året var för övrigt, till skillnad från vad även Volvo idag brukar hävda, inte när företaget grundades. Snarare grundades det som ett dotterbolag till kullagertillverkaren SKF år 1915 av försäljningschefen Assar Gabrielsson. Senare kom medgrundaren Gustaf Larson att involveras i företaget av en slump, och han blev Volvos vice vd och teknisk chef 1926.
Logotypen formgavs av porträttmålaren Erik Helmer MasOlle, ursprungligen Ohlsson, som valde att använda järntecknet, ett av den västerländska kulturens äldsta ideogram. Ursprungligen stod det för planeten och krigsguden Mars (i romarriket) och den metall av vilken de flesta vapen gjordes, järn. Järnframställning är sedan hundratals år ”ursvenskt” och det knöt järntecknet till Sverige på ett naturligt sätt.
Enligt Teknikens Värld ska Volvo Cars och Volvo Groups varumärken i fortsättningen endast särskiljas med accentfärger, något som bekräftas av Volvo Cars pressavdelning. Ingendera av företagen har ännu gjort några officiella uttalande med anledning av den nya grafiska profilen.
Det sägs alltså ännu inget om dagens nyhet kan betyda att de två företagen är på väg att slås ihop med varandra igen.
Från och med idag, 22 september, pryder den nya grafiska profilen de båda Volvos sociala mediekonton och sajter. Det kommer dock dröja tills årsmodell 2023 innan vi får se den nya, enklare logotypen pryda Volvos personbilar, uppger Teknikens Värld.