Har Volvo en chans?

Vår digitala redaktör Wiggo Björck sammanfattar veckan som gått och avslöjar vad redaktionen har på gång.
Annons

Den här texten publicerades först i denna veckas Premiumbrev som skickas ut till våra premiummedlemmar varje torsdagkväll.


Vi hade en energisk diskussion under dagens redaktionsmöte. Ämnet: Volvos framtid i Sverige – kan de återta titeln som märkesetta som de nyligen förlorade till Kia? Alrik, precis hemkommen från fabriken i Belgien och provkörningen av nya C40 Recharge ponerade att det är möjligt. På den belgiska Volvofabriken talade trots allt representanterna om att bygga 100.000 elbilar nästa år. De sa även att man kommer ta tillbaka tronen här i Sverige.

Har Volvo en chans?
Wiggo Björck, digital redaktör auto motor & sport och Recharge.

Men vill de verkligen det? Sverige är trots allt en liten marknad och det finns helt klart större marknader som kan vara bättre att fokusera på, kontrade testredaktör John Eriksson (precis hemkommen från Kia EV6-provkörningen i Spanien). Volvo har heller inte riktigt modellutbudet eller prissättningen för att konkurrera längre – de viktiga elbilarna de ska bli ”marknadsledande” med hägrar ännu på horisonten. C40 är som känt en XC40 Recharge med coupétak och en dyrare prislapp. Under skalet börjar tekniken redan bli gammal jämfört med konkurrenterna – det går otroligt fort nu!

Annat var det på 80-talet då den största nyheten från Volvo kunde vara ett nytt bakluckelås, skojade fotoreporter Magnus Fröderberg. Just den snabba innovationstakten idag är något Volvoingenjörerna som Alrik pratade med i Belgien verkade lyriska över – aldrig tidigare har deras jobb varit så utmanade och kul.

Har Volvo en chans?
Fotoreporter Magnus kunde inte få fram någon bild på Volvo 244:s kantiga backluckelås som kom 1986, men väl en 245 med den större bakrutan som kom 1990. Vilken produktutveckling!

Det låter med andra ord som att det kan gå lite hursomhelst fram tills Volvos (och Polestarsnästa elbilsgeneration är här, om du frågar mig. Jag håller också med Alrik om att Volvo behöver satsa på billig(are) privatleasing av elbilar om de ska öka sin volym. Konkurrera med tyskarna, om inte de allt aggressivare koreanerna och kineserna.

I övrigt viskade en liten fågel i mitt öra idag att det ska finnas svenskregistrerade exemplar av den högintressanta kinesiska Tesla Model 3-utmanaren Xpeng P7 att provköra mycket snart. Vi återkommer!

Dessutom har Reporter Elias Medelberg kört nya Audi RS3 med drift mode i ett stormigt Grekland idag – håll utkik efter provkörningen!

Imorgon kan ni vänta er en exklusiv premiär av Förnuft & Känsla-avsnittet där Alrik & Peder gör en medåkarintervju med Gotland Rings grundare Alec Arho Havrén runt banans nya Sydlinga. Visst, de har båda kört där förut – men Alec kan banan som få andra och räds inte att ta de mest hissnande partierna i full fart. Missa inte det!

Trevlig läsning och (snart) trevlig helg!
/Wiggo Björck, digital redaktör på auto motor & sport och Recharge

Annons
Annons
Rulla till toppen