This article is also available in English.
Nästa XC90 blir andra generationens elbil
Precis som med de två föregående generationerna blir nya XC90 först ut med en ny plattform – SPA2 – som sedan anpassas till fler modellvarianter i 90- och 60-serierna. Volvo ser nya XC90 och dess efterföljare som andra generationens elbil.
För att markera skiftet till helektriska bilar byts namnlogiken ut. XC90-efterträdaren och dess efterföljare kommer att få egna namn, typ Jacob eller Jessica.
Polestar 3 kommer också byggas på SPA2-plattformen i samma fabrik i USA som XC90.
Det var ursprungligen tänkt att tredje generationens XC90 skulle göras både som laddhybrid och som elbil. Under tidens gång har Volvo ändrat syn på elektrifieringen och ser nu laddhybrider som en passerad övergångsfas.
”Bilarna på den tidigare kända SPA2-arkitekturen kommer bara att vara rent elektriska, och istället för att vara ”2” av ”SPA” är de nu ”1.0” av vår framtid”, skriver Henrik Green, utvecklingschef på Volvo Cars, i ett inlägg på Linkedin.
Tanken var att göra två olika golv, ett för elbilen med batterierna i så kallad platt ”skateboard-konstruktion” och ett golv med allt som behövs för en förbränningsmotor med kraftfördelning och avgassystem. Nu är planerna på laddhybridversionen skrotade.
Övergången till elbilar har gått fortare än många förväntat och på USA-marknaden har laddhybriderna aldrig slagit. Där går köparna direkt från bensin till elbil.
Effektivare batterier och mer självkörande
Den andra generationens elbilar får batterier med cirka 50 procents högre energitäthet än dagens Rechargemodeller XC40 och C40.
Volvo tar också ett steg framåt när det gäller säkerheten. Nästa XC90 kommer att få en lidar-sensor, en slags ljusradar, i taket som ger en tredimensionell bild av trafiken. Lidar blir standard i alla kommande elbilar från Volvo och Polestar.
Mer avancerade självkörande system är också en självklarhet. De kallas bland annat Drive, Cruise och Ride. Först kommer Ride som gör bilen självkörande på motorvägar.
För att ta hand om all data som krävs för säkerheten och de mer avancerade assistanssystemen kommer bilarna att ha två datorer från Nvidia. Datorerna ska vara överdimensionerade för att rymma kommande uppdateringar och ny programvara.
SPA2-bilarna kommer att kunna kommunicera via 5G och har V2X – ”Vehicle-to-everything” som gör att bilen kan användas som en tillfällig kraftreserv, exempelvis under tider på dygnet när spotpriset på el är väldigt högt.
För mindre elbilar kommer Geely-plattformen SEA att användas.
Tredje generationens elbil börjar ta form
Volvo var sena med att satsa på elbilar och har tappat tid som nu måste tas igen. Utformningen av SPA2-plattformen har präglats av Volvos tidigare tveksamhet till rena elbilar och därför är Volvo redan i gång med att planera en tredje generation elbilar som som har batterier med ännu högre energitäthet.
I mitten av 2020-talet ska den tredje generationen av elbilar ha premiär. Volvo utlovar större innerutrymmen tack vare den helelektriska plattformen och de mer kompakta batterierna.
– Genom att förenkla konstruktionen och integrationen av våra battericeller kan vi sänka vikten och maximera innerutrymmena. Det möjliggör i sin tur stora förbättringar vad gäller batterikapacitet, räckvidd och laddningstider, säger Henrik Green, utvecklingschef på Volvo Cars.
Volvo säger också att den tredje generationen kommer att få modernare batterier (1000 Wh/kg energitäthet) från Northvolt och snabb laddning över 200 kW. Elmotorerna ska göras av Volvo själva.
För att bilarna inte ska kännas för stora och klumpiga vill Volvo ha en relativt låg taklinje, vilket demonstreras med Volvo Concept Recharge.