Vänsterpartiet vill stötta glesbygden med bensinpengar

De som bor där det inte finns något alternativ till bilen ska ersättas för de höga bensinpriserna, menar Vänsterpartiets Ulla Andersson.
Annons

Drivmedelspriserna fortsätter slå nya rekord. Bensin kostar nu mer än 18 kronor och diesel nära 21 kronor per liter, bland annat på grund av den ökade reduktionsplikten som infördes vid årsskiftet.

Det här drabbar landets glesbygdsbefolkning onödigt hårt. Det menar Vänsterpartiet, som nu föreslår att staten ska kompensera de som drabbas hårdast av prishöjningen. Det finns redan en generell skattesänkning på 50 öre per liter med i 2022 års budget, men enligt Vänsterpartiets ekonomiskpolitiska talesperson Ulla Andersson är en riktad kompensation en bättre lösning, eftersom en generell skattesänkning mest skulle gynna storstadsregionerna.

– Vi vill att stödet ska riktas för att kompensera glesbygden, där det inte finns något alternativ till bilen, i stället. Man skulle kunna tänka sig att man kompenserar en del av de ökade kostnader som folk i glesbygden fått, säger hon till TT.

I en intervju med SR:s P1 Morgon påpekar Ulla Andersson att det inte alltid är så enkelt att låta bilen stå eller byta till en elbil.
– Bor man på glesbygden så får man höra att vi måste åka mindre bil, och det måste vi. Men det finns inga alternativ, ingen kollektivtrafik, ingen laddinfrastruktur. Det är också väldigt dyrt med en ny bil, säger hon.

I veckan ska Ulla Andersson lägga fram ett initiativförslag till finansutskottet. Någon detaljerad plan om hur kompensationen ska utformas är däremot ännu inte klar – den frågan lämnar hon till regeringen.

Vänsterpartiets förslag får mothugg från Miljöpartiets språkrör Per Bolund, som menar att statliga bidrag till fossila bränslen är fel väg att gå.
– Vi behöver lösningar på både kort och lång sikt, men inte ett så här ogenomarbetat förslag från Vänsterpartiet som i stället riskerar att låsa fast människor på lands- och glesbygden i ett fossilberoende som både är dyrt och ohållbart, säger han.

De höga drivmedelspriserna i Sverige beror dels på att världsmarknadspriset på råolja är högt men är också en konsekvens av den så kallade reduktionsplikten, som innebär att bränslet vid pumparna ska blandas ut med förnybart bränsle i ökande grad fram till år 2030, då all diesel som säljs i Sverige ska innehålla minst 66 procent biodrivmedel.

Eftersom biodrivmedel är betydligt dyrare än det fossila alternativet driver detta upp priserna mer i Sverige än i andra länder.

 
 
 
 
 
 
Annons
Annons
Rulla till toppen