Vi kör Volkswagen Taigo ”Pirrar inte till precis”

Vår testchef Mikael Johnsson har begett sig söderut för att provköra den nya minisuven Volkswagen Taigo.
Annons

Var är du och kör?

– Jag njuter av vindlande sörmländska småvägar utanför Flen, vid Sparreholm. Det är våt vägbana, grådaskigt väder och termometern visar 5,5 plusgrader.

Vad är Volkswagen Taigo för en bil?

– Taigo är en coupéversion av T-Cross, som i sin tur är en Polo med suvstuk.

Behövs det verkligen fler suvar?

– Man kan ju undra, och det här är Volkswagens tredje suvmodell i den minsta suvklassen. Men eftersom klassen står för 10 procent av försäljningen så … Polo-modellen tas inte in i Sverige längre på grund av låg efterfrågan.

Vad ger Taigo som inte T-Cross ger?

– Rent praktiskt har jag inte hittat några fördelar, tvärt om. Men en del tycker nog att Taigo är snyggare med sina sina slankare linjer. I Sverige är R-line-paketet standard med en bakre ljusramp som gör att bilen ser lite exklusiv ut.

Vi kör Volkswagen Taigo ”Pirrar inte till precis”
Designpaketet R-line med ljusramp bak är standard i Sverige.

– Taigo är ny i Europa, men har tidigare sålts i Sydamerika, främst i Brasilien, under namnet Nivus. I Brasilien tankar många etanol, men etanolversionen kommer inte till Sverige.

Hur känns bilen att köra?

– Den känns pigg och dubbelkopplingslådan är smidig, men inte på elbilsvis. Hjulen spinner till vid start på den våta asfalten eftersom bilen bara finns med framjulsdrift. Det pirrar väl inte till i kroppen precis, men man ska inte underskatta när allt bara fungerar smidigt.

Vi kör Volkswagen Taigo ”Pirrar inte till precis”
Vi kör Volkswagen Taigo ”Pirrar inte till precis”
Vi kör Volkswagen Taigo ”Pirrar inte till precis”
Annons
Annons
Rulla till toppen