Bävern har bantat och gått på gymmet – här är nya BMW M4 CSL

100 kilo lättare och 40 hästar starkare – så mycket kostar den nya ultimata versionen av BMW M4, som är den snabbaste serietillverkade M-bilen någonsin.
Annons

Bävern har bantat och gått på gymmet. Så skulle den med lite illvilja mot BMW:s moderna formspråk kunna sammanfatta nya BMW M4 CSL. För den med lite mer märkeskunskap (och BMW själva) är det istället en återupplivning av den anrika akronymen CSL som tillsammans med BMW:s M-avdelning firar 50 i år.

Coupé Sport Leicht stod bokstäverna för när homologeringsspecialaren BMW 3,0 CSL lanserades 1972. Modellen var avsedd för tävlan i det europeiska standardvagnsmästerskapet ETCC och lättad med karossdelar i aluminium och Perspexrutor. Med fenor på framskärmarna och en (för tiden) stor bakvinge blev smeknamnet snabbt ”Batmobile”.

Bävern har bantat och gått på gymmet – här är nya BMW M4 CSL
BMW 3,0 CSL tog hem sex europeiska mästerskapssegrar och vann även 12-timmars på Sebring i USA 1975, samt 24-timmars på Daytona 1976.
Bävern har bantat och gått på gymmet – här är nya BMW M4 CSL
Sist namnet användes: 2004–05 BMW M3 CSL (E46) var lättad med 110 kg och hade en semiautomatisk SMG-låda.

Idag är modellprogrammet döpt på engelska så nu står akronymen istället för Competition, Sport, Lightweight. Och jämfört med vanliga BMW M4 har nya M4 CSL faktiskt bantats rätt rejält. 100 kilo har M-avdelningen lyckats spara in, vilket gör att vågen nu ska stanna på 1 651 kg.

Uppåt 60 kilo har sparats in med hjälp av mindre ljudisolering, kolfiberkeramiska bromsar och kolfiberstolar. På utsidan bidrar också taket, huven och bagageluckan som även de är tillverkade i kolfiber. Fälgarna är självklart smidda. Till och med bilens fjädrar, dämpare, klimatanläggning och grill ska vara lättade.

Bävern har bantat och gått på gymmet – här är nya BMW M4 CSL
Bävern har bantat och gått på gymmet – här är nya BMW M4 CSL

S58-turbosexan på 3,0-liter levererar nu 550 hästkrafter till bakhjulen, 40 mer än den tidigare värstingen M4 Competition, som nu blivit en mellanmodell. Vridet ligger kvar på 650 Nm.

Likt M4 Competition får M4 CSL-köpare inte välja växellåda till sin bil. Det enda som erbjuds är en åttastegad automatlåda.

Bävern har bantat och gått på gymmet – här är nya BMW M4 CSL
Motorrummet domineras av ett rejält flerpunktsstag.

0–100 km/h avklaras på 3,7 sekunder och 0–200 km/h på 10,7 sekunder. Toppfarten anges till 307 km/h, vilket gör BMW M4 CSL till den snabbaste serietillverkade bilen någonsin från BMW:s M-avdelning.

Ringentiden som klockats av BMW ska även den vara den snabbaste någonsin för en serietillverkad modell från märket: 7:20.207 tog BMW M4 CSL runt den 20,832 km långa versionen av Nordslingan.

Bävern har bantat och gått på gymmet – här är nya BMW M4 CSL
Bävern har bantat och gått på gymmet – här är nya BMW M4 CSL

Så mycket kostar BMW M4 CSL i Sverige

Endast 1 000 exemplar av BMW M4 CSL ska tillverkas, det rör sig trots allt om en jubileumsmodell. Prislappen är därför diger: 1 775 000 kr, vilket är 835 000 kr mer än vad BMW M4 Competition går loss för här i Sverige (vanliga M4 tas inte in).

Skatten blir också rätt saftig. BMW M4 CSL drar 9,8–10,1 l/100 km och släpper ut 222–227 g/km enligt WLTP-normen, vilket kommer att innebära en årlig skatt på ungefär 19 000 kr de första tre åren.

Eftersom tillverkningen av M4 CSL startar i juli kommer inga bilar hinna registreras innan Malusskärpningen träder i kraft 1 juni.

Bävern har bantat och gått på gymmet – här är nya BMW M4 CSL
Bävern har bantat och gått på gymmet – här är nya BMW M4 CSL
Annons
Annons
Rulla till toppen