I Japans unika Kei-bilsegment har det hittills varit ont om eldrivna alternativ. Segmentet, som regleras hårt yttermåttsmässigt, är mycket populärt i landet. Detta eftersom bilarna kommer undan med låg skatt och undantas från kravet på parkeringsintyg som annars gäller vid bilköp.
Nu ger sig koncernkamraterna Nissan och Mitsubishi in i segmentet med två eldrivna tvillingbilar. Nissan Sakura och Mitsubishi eK X EV kommer att lanseras under sommaren i Japan. Båda har en räckvidd på ungefär 18 mil enligt den japanska WLTC-normen.
Den siffran uppnås med ett relativt litet, golvmonterat batteripaket på 20 kWh, så Nissan Sakura och Mitsubishi eK X EV är helt klart energisnåla. Däremot är de rätt trögladdade: att Chademo-ladda till 80 procent tar runt 40 minuter, medan det tar 8 timmar att ladda fullt hemma.
Bakhjulsdrift är allt som erbjuds, med en elmotor som levererar 47 kW (64 hk). Det är precis så mycket effekt en keibil får ha enligt regelverket. Däremot det inget tak för vridmoment. Nissan Sakura och Mitsubishi eK X EV är därför duktigt vridstarka: 195 Nm.
Toppfarten är 130 km/h men någon accelerationssiffra har inte delats av någon av tillverkarna. Däremot uppger Nissan att deras bil accelererar ”snabbt och stadigt” så att motorvägskörning inte ska vara några problem.
Bilarna kan också agera powerbank likt exempelvis Sverigeaktuella Hyundai Ioniq 5 med hjälp av V2L- och V2H-teknik, tvåvägsladdning även kallat. Andra teknikfinesser inkluderar full appstyrning, uppkopplad infotainment, aktiv filhållning, autobroms, adaptiv farthållare och självparkering – det senare underlättas av bilens tajta vändradie på 4,5 meter.
Ny elbil för 140 000 kronor
Klart bäst är prislappen som börjar på motsvarande 180 000 kronor för både Mitsubishi eK X EV och Nissan Sakura. Från det kommer köparna dessutom att kunna dra en statlig bonus på ungefär 40 000 kronor. Slutsumman blir därmed superbilliga 140 000 kronor.
Det är dock inget vi får glädje av här i Europa. Både Nissan Sakura och Mitsubishi eK X EV ska vara utvecklade exklusivt för den japanska marknaden.