Privatleasing dominerar den svenska nybilsmarknaden och hela 70 procent av privatpersonerna som väljer en elbil privatleasar. Historiskt har priserna varit mycket attraktiva men i spåren av räntehöjningar händer det saker.
Läsaren Gunnar har exempelvis en Ford Mustang Mach-E Long Range där månadskostnaden höjts från 4 211 kronor till 4 493 kronor – på grund av höjda räntor. Det betyder 282 kronor mer i månaden.
En annan läsare, Marcus, har en Alfa Romeo Stelvio som inklusive en del extratjänster kostade 4 557 kronor i maj men som nu har gått upp till 4 989 kronor. Det betyder en höjning på 8,6 procent och så mycket har inte räntan ökat …
Är du också drabbad? Är höjningarna rimliga? Hur påverkar det din ekonomi? Är det dags att ompröva privatleasing som det bästa och billigaste sättet att ha en ny bil – nu när andrahandsvärden på framförallt elbilar är höga?
Vad tycker du? Hur har din kostnad påverkats? Hör av dig till alrik@automotorsport.se eller skriv i kommentarsfältet så tar vi ett större grepp på det.