Trendbrottet: Nu vänder begpriserna nedåt!

Lagren av begagnade bilar växer hos handlarna – och osäkerheten hos kunderna inför den stundande vintern är stor. Resultat: Begpriserna vänder neråt.
Annons

Inför den ”bistra vinter” som väntas med höga elpriser och framrusande lågkonjunktur kämpar många hushåll med ekonomin – och det påverkar bilhandeln. Osäkerhet inför räntenivåer, inflation och bränslepriser bidrar också till tveksamheten att köpa bil.

Många handlare behöver sänka sina lagerkostnader, samtidigt som tillgången på leasingbilar, laddhybrider och elbilar ökar. Det gör att begpriserna vänder neråt.

InternalCars Handlarbudet har tagit tempen på erfarna branschexperter och kikat i spåkulan, och listat följande prognos

• Handlarna minskar sina lager
• Begagnatpriserna sjunker
• Lagertiden ökar – minskad lönsamhet för handlarna
• Betydligt fler laddbara begbilar under 2023
• Fler konkurser och uppköp att vänta
• Svenska fordon attraktiva i Europa – exporten ökar.

– Hushållens ekonomiska förväntan är extremt låg, faktiskt lägre än under bankkrisen 2008-2009. Osäkerheten gör att många skjuter fram ett köpbeslut, man vill se hur det blir innan man köper nästa bil, säger Peo Siwertson, senior företagsutvecklingschef för sajten Auto1.com, som förmedlar bilköp i över 30 europeiska länder.

Utbudet på Blocket ökar

– Ett tydligt tecken på att bilhandeln bromsar upp är antalet bilar hos Blocket. Ett normalt år finns det ett dagligt utbud på 130.000 bilar på Blocket, men det senaste året har det varit en brist på begagnat med betydligt lägre siffror, fortsätter han.

Men det håller på att vända: I augusti var man nere på 110.000 bilar, i november har det stigit till över 120.000 – och ökningen fortsätter.

– Med den statistik som vi själva hanterar på Auto1 ser vi att snittpriserna på begagnat gått ner 12 procent under hösten. Men det är stor skillnad mellan olika modeller och drivmedel.

Fram till och med oktober har försäljningen av begagnade bilar (upp till 10 år) till privatpersoner minskat med cirka 18 procent, jämfört med samma period förra året.

– Handlarna har fyllt sina begagnathallar och inser att de måste minska lagerkostnaderna. Ingen bil är ju osäljbar, men då måste priset vara rätt, säger Peter Lundberg, chef affärslösningar hos den svenska delen av BCA Vehicle Remarketing, som när stort på bilauktioner i Europa.

– Under två år har vi haft en väldigt märklig marknad där man kunnat köpa en ny bil och några år senare sälja den för nästan samma peng. Dessa tider är förbi, fortsätter han.

– Däremot tror jag inte att dieselmodeller sjunker så mycket mer i pris, de ligger redan lågt. Vill man ha en prisvärd bruksbil i dag är det en dieselmodell man ska leta efter.

Exporten från Sverige ökar

Antalet lagerdagar hos handlarna har ökat under hösten och ligger nu strax över 60 dagar.

– De handlare som sitter i stora, dyra anläggningar får det tufft. Jag blir inte förvånad om vi får se ett ökat antal konkurser i motorbranschen under 2023, säger Lundberg.

2020 var ett genombrottsår för laddbara bilar. Deras andelar tredubblades till 32 procent av marknaden – och många av dessa kommer tillbaka till bilhandeln efter tre år. Branschen räknar med att intresset för elbilar och laddhybrider kommer att fortsätta vara högt även under 2023. Men prisnivån kanske dämpas något, och man bedömer att laddhybriderna sjunker mest i värde.

En annan faktor som påverkar begagnatmarknaden i Sverige är valutakursen. Kronan har varit svag gentemot euron och då blir svenska bilar ”billiga” i Europa. De anses också vara i gott skick och välutrustade.

Under årets första nio månader exporterades 82.000 bilar från Sverige, vilket är en ökning med cirka 20 procent jämfört med fjolåret. Fortsätter detta höga utflöde bidrar det till att hålla den svenska prisbilden uppe, tror bedömare i branschen.

Både Peo Siwertson och Peter Lundberg tror att vi får vänta fram till sommaren 2023 innan bilhandeln konsoliderat sig.

– Min gissning är att vi får vänta till andra kvartalet 2023 innan priserna inom begagnathandeln har stabiliserat sig. Men problemen med nybilsleveranserna fortsätter längre än så, säger Siwertson.

FOTNOT: InternalCars utvecklar och driver digitala verktyg och affärssystem för att testa, bedöma, värdera, dokumentera och handla med begagnade bilar samt leasingbilar. Majoriteten av Sveriges största bilhandlare är anslutna till deras plattform.

Trendbrottet: Nu vänder begpriserna nedåt!
Annons
Annons
Rulla till toppen