Chocken: 973 000 kronor för att laga billig elbil

Norske Markus körde på ett brunnslock med sin MG5 som kostar 390 000 kronor. Verkstaden ville ha mer än det dubbla för att laga skadan.
Annons

Markus Jensen-Langseth från Mo i Rana hade otur när han körde på ett löst brunnslock med sin fyra månader gamla MG5 elkombi. Locket flög upp och klämdes fast mellan hjul och batteripaket. 

Brunnslocket gjorde så att ena hjulet låste sig. Genom att backa kunde Markus få loss locket. Sedan körde han försiktigt hem och uppsökte en verkstad för att inspektera skadorna.

– Inga varningslampor lyste, bilen låg fint på vägen och jag hörde inga oljud, säger han till tidningen Motor.

Verkstaden konstaterade att höljet till batteripaketet var skadat och att det var farligt att köra vidare, så bilen fick stå kvar på verkstaden. 

Efter en månad skickade den lokale MG-återförsäljaren Bil i Nord en offert på reparation. Summan kom som en chock: 939 738 norska kronor, motsvarande cirka  973 000 svenska kronor.

Chocken: 973 000 kronor för att laga billig elbil
Offerten slutade på motsvarande 973 000 svenska kronor – för en bil som kostar 390 000 kronor ny.
Chocken: 973 000 kronor för att laga billig elbil
Nästan hela kostnaden utgörs av ett nytt batteri.

 

Bilhandlaren: ”Vanvettiga summor”

Inte bara Markus blev överraskad av slutsumman, det blev även handlaren.

– Jag visste att summan skulle bli hög. Men att den skulle bli så hög, det kunde jag inte ana. Det här är vanvettiga summor, säger Bil i Nords vd Roger Storrødvann till Motor.

Nästan hela kostnaden utgörs av ett nytt högvoltsbatteri. Hur det kan kosta 886 945 norska kronor (cirka 919 000 svenska kronor), alltså mer än dubbla bilens nypris, har bilhandlaren ingen förklaring till.

– Jag tycker att det här är så löjligt att det måste fram i ljuset, säger Markus. Han är dock mycket nöjd med den hjälp han fått efter olyckan.

Genom sitt försäkringsbolag har han fått en ny MG5, dock i annan färg, och lånebil under mellantiden. 

MG i Norge menar att batteripaketet inte behöver bytas ut, utan bara batterilådan. En kostad på 17 000 norska kronor plus arbete.

– Kompletta batterier är oproportionerligt dyra från leverantören. Den exakta orsaken vet vi inte, men de flesta går till tillverkning av nya bilar. I ett sådant fall, om någon faktiskt ska ha ett komplett batteri, kommer det att bedömas manuellt. Det har inte gjorts i det här fallet, skriver MG:s servicemarknadschef Knut Martin Andersen till Motor.

Annons
Annons
Rulla till toppen