Det visste du inte! Här är 10 däckfakta du kan skryta om

Vet du vad de smarta fibrerna fyller för funktion i dina sommardäck? Eller varför snön inte är farligast på vintern? Här är tio däckfakta du kanske inte hade koll på.

Det visste du inte! Här är 10 däckfakta du kan skryta om
Det visste du inte! Här är 10 däckfakta du kan skryta om

Smarta fibrer ger bättre grepp

I sportdäcken Michelin Pilot Sport Cup 2 finns ett bälte av aramid, som är en stark fiber med hög dragkraft. Det är ett lätt och mycket motståndskraftigt kompositmaterial som är fem gånger så starkt som stål av motsvarande vikt. 

Bältet är applicerat med variabel spänning mellan däckets skuldra och centrum. Det sitter så hårt att det bokstavligen låser däckstrukturen till ett stumt bälte. Resultatet blir att däcket behåller sin form och sitt fotavtryck även vid mycket höga hastigheter.

Aramid används på många olika sätt, bland annar för isolering i konsertsalar, i hockeyklubbor och snowboards samt i jetmotorer.

Det visste du inte! Här är 10 däckfakta du kan skryta om

Förbluffande många kör med vinterdäck

Att köra med vinterdäck på sommaren är fullständigt otänkbart för en bilentusiast – men vanligare än du tror. Enligt en Sifo-undersökning som Michelin låtit göra för femte året i rad finns nästan 750.000 vinterdäck kvar på våra vägar i sommar.

I snitt låter fyra procent av bilisterna vinterdäcken sitta kvar under sommarmånaderna – något som kan sluta riktigt illa.

Bromssträckan för nordiska vinterdäck jämfört med sommardäck är betydligt längre vid sommartemperaturer.

Det visste du inte! Här är 10 däckfakta du kan skryta om

Minröjardäcken som kan rädda liv

Minröjaren Souvim II kan köras rakt genom ett minfält utan att utlösa minorna. Det är möjligt dels genom att marktrycket är extremt lågt, dels eftersom minröjaren använder specialutvecklade däck från Michelin.

Marktrycket blir bara 360 gram per kvadratcentimeter, vilket är lägre än fotavtrycket från en människa som väger 80 kilo.

De speciella däcken har en tio centimeter tjock remsa av skum på en stomme från ett Michelindäck för jordbruksmaskiner. Skummaterialet är extremt svårt att forma och bearbeta. Det tjocka bandet av skum täcks sedan med ett tunt lager av gummi. Däcken kan köras med ett rekordlågt däcktryck på 0,36 bar – prova inte det med dina egna däck…

Det visste du inte! Här är 10 däckfakta du kan skryta om

Det är fortfarande männen som byter däck

Nordiska bilister väntar in i det längsta med att byta till sommardäck på våren och det är fortfarande mannen som tar ansvar för däckskiftet. En av tre nordiska bilister skiftar i sista minuten och svenskarna skiftar allra sist. Det visar en undersökning utförd på uppdrag av Michelin bland 4.000 nordiska bilister.

Undersökningen visar också att var tredje bilist inte vet vilket däckmärke de kör på. Dubbelt så många män som kvinnor har den vetskapen.

I nästan två av tre hushåll är det mannen som står för däckskiftet. 37 procent av bilisterna får däckskiftet utfört på verkstad.

Det visste du inte! Här är 10 däckfakta du kan skryta om

Hemliga inspektörer proväter lyxmaten

Michelin är ju inte bara känt för däck, utan också för Michelinguiden. Varje år åker Michelins anonyma inspektörer runt och proväter på restauranger och bor på hotell. Inspektörerna betalar alltid för sin mat eller hotellnatt och avlönas av Michelin – inspektörerna ska få samma upplevelse som alla andra gäster.

Den europeiska versionen av Guide Michelin omfattar över 1.500 hotell och 2.200 restauranger. I Sverige finns flera restauranger som är omnämnda i Michelinguiden – se faktarutorna här nedan. 2015 lanserar Michelin en ny hotell- och restaurangguide för de nordiska länderna.

Foto: Mathias Dahlgren Matbaren

Läs också: Superbilen som utmanar BMW i8 – med nollutsläpp
Läs också: Här är bästa Spotifylistan inför sommarens roadtrip

Svenska restauranger med stjärna i Guide Michelin Main Cities of Europe 2014

2 stjärnor, Stockholm: Mathias Dahlgren Matsalen, Frantzén
1 stjärna, Stockholm: Mathias Dahlgren Matbaren, Esperanto, F12, Ekstedt, Gastrologik, Operakällaren (ny), Oaxen Krog (ny) 
1 stjärna, Göteborg: Thörnströms Kök, 28+, Sjömagasinet, Bhoga (ny)

Svenska restauranger med Bib Gourmand-utmärkelse

Stockholm: Brasserie Bobonne, Proviant, Rolfs Kök, Den Gyldene Freden, Pubologi, Ulla Winbladh, Sjögräs, EAT, Oaxen Slip (ny) 
Göteborg: Familjen
Bib Gourmand indikerar en restaurang som serverar vällagad mat till ett rimligt pris. 

Det visste du inte! Här är 10 däckfakta du kan skryta om

Det är INTE snön som är problemet på vintern

Ett vinterdäck ska förstås prestera riktigt bra på snö – beroende på var du bor kan snön falla redan tidigt på hösten. Men för de flesta bilförare bjuder vintern på ett mycket mer varierat underlag än bara snö, med allt från våta, slaskiga och isiga till snötäckta vägar.

Vinterdäck har en särskild gummiblandning och ett mönster som ger överlägset fäste jämfört med sommardäck när temperaturen faller under fem grader. 

När det är kallt ute sker över 90 procent av alla olyckor på torr eller våt väg, enligt en undersökning från tyska VÜFO med 12.000 trafikolyckor under tolv år som underlag. Bara åtta procent av olyckorna sker i snöväder. Dessutom visar undersökningen att bilister har dubbelt så stor risk att bli involverade i olyckor på en våt vinterväg jämfört med en torr. 

Det visste du inte! Här är 10 däckfakta du kan skryta om

Var tredje bilist kan köra med farligt lågt däcktryck

Kunskapen om att köra med rätt däcktryck kunde vara mycket bättre. När Michelin utförde flera lufttryckskontroller på bilar runt om i Sverige under augusti 2012 körde var tredje bilist, eller 32 procent, med så pass lågt däcktryck att det ökar risken för vattenplaning.

Omräknat på Sveriges cirka 4,4 miljoner bilar innebär det att drygt 1,4 miljoner bilister kör med ett farligt lågt lufttryck i minst ett av sina däck.

Vid 0,5 bar under det rekommenderade trycket har bilens prestanda förändrats och risken för vattenplaning startar redan vid 70 km/h istället för 90 km/h. Dessutom är ett för lågt lufttryck i däcket den vanligaste bakomliggande orsaken till punkteringar.

Det visste du inte! Här är 10 däckfakta du kan skryta om

Ferrari valde bort Pirellidäcken…

Ferrari har länge varit starkt sammankopplade med Pirelli, men vid lanseringen av F12 Berlinetta valde Ferrari istället däck från Michelin.

Ferrari tjuvstartade redan tidigare när FF och 599 GTO fick Michelindäck. Pilot Super Sport-däcken som sitter på F12 Berlinetta utsågs till världens snabbaste serietillverkade däck på bana av den tyska testorganisationen TÜV.

Michelin Pilot Super Sport använder flera smarta tekniker, bland annat ett så kallat Twaron-bälte som är fem gånger starkare än stål och som ger bättre stabilitet, och Variable Contact Patch som ser till att kontaktytan alltid är lika stor – oavsett om bilen körs rakt fram eller i kurvor.

Läs också: Testa själv: Vilket däck passar dig och din bil?
Läs också: Hjälp oss hitta Sveriges roligaste bilvägar! 

Det visste du inte! Här är 10 däckfakta du kan skryta om

…och elbilen Renault Zoe får egna ecodäck

Hoppet från superexklusiva Ferrari F12 till elbilen Renault Zoe kunde inte vara större, men båda två har Michelindäck. På Genèvesalongen 2012 visade Michelin upp nya Energy EV som ska ge så hög energieffektivitet som möjligt – mycket viktigt i en elbil, för att förbättra räckvidden.

Elbilar är speciella eftersom allt vridmoment kommer redan direkt från start. Gummiblandningen, mönsterdesignen och sidoväggarna i Michelin Energy EV har specialutvecklats för att tåla vridmomentet i Renault Zoe. Vid stadskörning ökar Energy EV-däcken räckvidden med upp till sex procent.

Det visste du inte! Här är 10 däckfakta du kan skryta om

Däcken tål mycket mer än du tror

Kanttråden som sitter på däcket (nummer 4 i bilden här bredvid) gör at däcket ”smiter åt” kring fälgen med maximal styrka. Varje tråd klarar 1,8 ton utan att gå av, och eftersom det finns totalt åtta kanttrådar på din bil (två per däck) klarar trådarna en vikt på hela 14,4 ton. Mer än tillräckligt när en vanlig bil väger drygt 1,5 ton.

För att se vad de andra siffrorna betyder och hur ett däck är uppbyggt kan du läsa mer i Michelins däckskola.

Läs också: Vi testar: Gatdäck mot R-däck – bäst för banracing?
Läs också: Bakom kulisserna: Porsche och Michelin på Le Mans
Läs också: Film: Så utvecklades Porsche 918 Spyder

Rulla till toppen